اخرین اخبار

نکات مهم درباره قانون مالیاتهای مستقیم

نکات مهم درباره قانون مالیاتهای مستقیم

قانون مالیات های مستقیم چندین مرتبه دستخوش تغییرات شده است. در عین حال هر شهروند ایرانی موظف است تا این قانون را برای یک بار هم که شده مطالعه کند. این قانون تمامی شئونات زندگی را در برمی گیرد که عبارت است از:

قانون مالیات بر ارث

براساس ماده 17 قانون مالیات، نرخ های مالیات بر ارث تعیین شده است که مطابق با این ماده، مالیات اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی منتقل می شود، به صورت زیر می باشد:
– سود سهام و سهم الشرکه، اوراق مشارکت، سایر اوراق بهادار و سپرده های بانکی و سودهای حاصل از آنها تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث تا نرخ 3 درصد مشمول پرداخت مالیات هستند.
– برای سهام، سهم الشرکه و حق تقدم آنها 1،5 برابر نرخ های مذکور مالیات دریافت می شود.
– برای حق الامتیاز و دیگر اموال و حقوق مالی برابر با نرخ 10 درصد ارزش روز مالیات دریافت می شود.

– برای انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ 2 درصد مالیات دریافت می شود.

مالیات بر اجاره املاک و مالیات بر خانه های خالی

درآمد اجاره مطابق با قرارداد، اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات است و اگر مبلغ مندرج در آن کمتر از 80 درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد یا قراردادی نباشد و یا مودی از ارائه آن سرباز زند، میزان اجاره بها مطابق با جدول اجاره املاک مشابه مشخص می شود.
واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیشتر از 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان «واحد خالی» شناسایی شده اند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات می شوند که باید معادل یک دوم مالیات متعلقه را پرداخت کنند. در سال سوم، معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم و به بعد، معادل 1.5 برابر مالیات متعلقه از آنها دریافت می شود.

مالیات بر درآمد

– درآمدهای تا سقف 50 میلیون تومان باید سالانه 15 درصد مالیات پرداخت کنند.
– درآمدهای بین 50 تا 100 میلیون تومان باید در سال 20 درصد مالیات پرداخت کنند.
– درآمدهای بیشتر از 100میلیون تومان باید 25 درصد در سال مالیات پرداخت کنند.

معاملات تجاری و عقد قراردادها

مالیات هایی که در مورد معاملات تجاری و عقد قراردادها دریافت می شود، با توجه به اطلاعات معاملاتی اشخاص است که به صورت زیر می باشد:
– معاملات که با خرید و فروش دارایی ها، کالاها و خدمات مرتبط است.
– تجارت خارجی که موضوعات واردات، صادرات کالاها و خدمات در ارتباط است.
– قراردادهایی که به معاملات و فعالیت های تجاری مربوط است.
– قراردادهایی که به عملیات پیمانکاری و هرگونه خدمات مربوط است.
– اطلاعاتی که به خرید و فروش ارز، سکه و طلا مرتبط است.
– اطلاعاتی که به انواع خسارت های پرداختی و بیمه نامه های صادره مربوط است.
– اطلاعاتی که به صورت وضعیت حمل و نقل بار، بارنامه و مسافر مربوط می شود.

مالیات بازرسین مالیاتی

سازمان امور مالیاتی با هدف کنترل دفاتر، اسناد و مدارک مودیان (دستی و ماشینی) و نظارت بر اجرای صحیح و درست قوانین و مقررات مالیاتی، واحدی با نام «واحد بازرسی مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور» را ایجاد کرده است که با تایید رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یا نماینده وی، هیات های بازرسی که با مجوز مرجع صالح قضایی با عضویت نماینده دادستان یا دادگستری تشکیل می شود، در اقامتگاه قانونی، محل فعالیت مودی و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) حضور پیدا می کند و کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مودیان را بررسی می نماید.

جلوگیری از انتقال اموال بدهکاران

مطابق با تغییراتی که قانون مالیات های مستقیم صورت گرفته است، دفاتر اسناد رسمی در هر مورد که نسبت به تنظیم اسناد وکالتی (بلاعزل) نسبت به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی اقدام کرده باشد، باید یک نسخه از اسناد تنظیمی را حداکثر تا یک ماه بعد به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهد. پس از اینکه ثبت نقل و انتقال اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول انجام شد و مطابق با این قانون برای آنها مالیات وضع گردید، تا زمانی که بدهی مالیاتی آنها به طور کامل پرداخت نشود، انتقال ممنوع خواهد بود.

ضوابط جدید مالیات بر حقوق

برای درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ معافیت سالانه، مالیات بر حقوق تا 7 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20 درصد می باشد. پرداخت هایی که کارفرمایان با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود پرداخت می کنند، در حالیکه مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیستند، باید 10 درصد مالیات سالانه را پرداخت کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

مشاور حقوقی ثبت شرکت چه کسی است؟
ثبت موسسه