اخرین اخبار

تغییر قالب قانونی شرکت ها

 تغییر قالب قانونی شرکت ها

تغییر قالب قانونی شرکت ها به چه نحوی صورت میگیرد ؟ شرکت ها می توانند به صورت قانونی قالب عوض کنند و  برای تبدیل باید شکل و قالب شرکت جدید به طور کامل رعایت شود

تبدیل شرکت غیر تجاری به تجاری

شرکت های غیرتجاری به آن دسته از موسساتی گفته می شود که با هدف های غیراقتصادی و بیشتر با موضوعات فرهنگی، مدنی و … تشکیل می شوند. اما ممکن است هیات مدیره‎ی این نوع شرکت ها پس از مدتی تصمیم به تغییر موضوع و قالب شرکت بگیرند. شرکت ها می توانند به صورت قانونی قالب عوض کنند و به همین ترتیب، شرکت های غیرتجاری به شرکت های تجاری تبدیل شوند. در این صورت هیات مدیره این نوع شرکت ها باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند :

بقای شخصیت حقوقی شرکت

شرکت های غیرتجاری می توانند به شرکت تجاری تبدیل شوند، در عین حال می توانند شخصیت حقوقی خود را نیز حفظ کنند. این امر برای شرکت و یا دولت در برگیرنده مجموعه ای از امتیازات است. در صورتی که دولت برای تاسیس شرکت های جدید امتیازات مالیاتی در نظر بگیرد (برای مثال آنها را از پرداخت یک سال سود مالیات معاف کند)، تنها شرکت هایی می توانند از این امتیاز بهره مند شود که موضوع آنها تغییر نکرده باشد. حال اگر یک شرکت غیرتجاری به شرکت تجاری تبدیل شده باشد، مشمول این امتیاز نمی شود.
از سوی دیگر شرکتی که از موضوع غیرتجاری به موضوع تجاری تبدیل شده است، به دلیل اینکه پیشتر شخصیت حقوقی آن در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده است، نیاز به ثبت و پرداخت هزینه ها و تعرفه های مجدد ندارد.

 

تغییر قالب قانونی شرکت ها

 

دریافت جواز تبدیل شرکت

مدیران شرکت های غیرتجاری که قصد تبدیل شرکت خود به یک شرکت تجاری را دارند، باید تغییرات صورت گرفته را مطابق با قانون انجام دهند. همچنین باید مجوز این تغییرات از سوی مرجع حقوقی صادر شده باشد. در حقوق فرانسه تنها شرکت های غیرتجاری می توانند به شرکت تجاری تبدیل شوند. اما اگر در شرکتنامه چیز دیگری مقرر شده باشد، امکان تغییر شرکت وجود ندارد. اما در حقوق ایران، هیچ قاعده ای در این زمینه پیش بینی نشده است و در این قانون شرکت تضامنی می تواند به شرکت سهامی، شرکت سهامی خاص به عام و شرکت نسبی به شرکت سهامی تبدیل شود.
اما در رابطه با تبدیل شرکت های غیرتجاری به شرکت های تجاری لازم است تا رضایت تمامی شرکا جلب شده باشد. زیرا با تبدیل شرکت، شرکا باید مجموعه ای از مسئولیت ها را بر عهده بگیرند که در صورت نارضایتی مشکلات دیگری برای شرکت ایجاد می شود. بنابراین اگر با رضایت تمامی شرکا، تصمیم بر تغییر شرکت از غیرتجاری بر تجاری گرفته شود، بدون اینکه شخصیت حقوقی شرکت تغییر کند، مخالف با قانون نیست.

شرایط تبدیل صحیح شرکت های غیرتجاری به تجاری

برای تبدیل شرکت های غیرتجاری به شرکت های تجاری باید شکل و قالب شرکت جدید به طور کامل رعایت شود. برای مثال اگر شرکت غیرتجاری به یک شرکت سهامی خاص تبدیل می شود، باید تمامی مقررات مربوط به شرکت های سهامی خاص در مورد آن رعایت شود. به همین صورت هر نوع شرکت تجاری که هدف تغییر قرار گرفته است، باید پیاده سازی شود. در عین حال شرکت غیرتجاری که به تجاری تبدیل شده است، همچنان در مقابل اشخاص ثالث مکلف به پاسخگویی می باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

دلایل نیاز به یک مشاور مدیریتی
ثبت شرکت حمل و نقل هوایی