آخرین مقالاتاخرین اخبار

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب

 جواز کسب

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب به چه نحوی است ؟ جواز کسب به سندی گفته می شود که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت دائم (برای مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) برای افراد صادر می شود. این سند به معنای قانونی بودن فعالیت واحد صنفی می باشد و اینکه دریافت کننده جواز می تواند نیازها و خواست های مشتریان و ارباب رجوع ها را براساس قوانین و ضوابط کشوری تامین کند. واحد های صنفی که جواز کسب اخذ می کنند، برای ارباب رجوع ها قابل اعتمادتر هستند.

نحوه اخذ جواز کسب

جواز کسب از سوی اتحادیه‏ های صنفی و دستگاه‏های موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده 30 و تبصره 3 ماده 26 قانون نظام صنفی صادر می شود. بر این اساس، هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت خود باید به دستگاه و ارگان مربوطه مراجعه کند. برای مثال شرکت هایی که در زمینه فروش بذر و کودهای شیمیایی فعالیت دارند، باید از اداره جهاد کشاورزی جواز دریافت کنند.
دریافت جواز کسب می تواند از طریق سامانه الکترونیکی نیز صورت بگیرد. براساس ماده 70 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تمامی افراد می توانند برای اخذ جواز کسب از طریق سامانه الکترونیکی اقدام کنند.

 

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب

 

مراحل صدور پروانه کسب

تمامی متقاضیان اخذ پروانه کسب باید به سامانه صدور پروانه کسب مراجعه کنند. در این سامانه باید تقاضا ثبت و کد رهگیری اخذ شود. درخواست متقاضیان همراه با ارائه مدارک صورت می گیرد که به صورت اسکن شده در سامانه بارگذاری می شود. کارشناسان مراجع صدور جواز کسب نیز موظفند تا تمامی درخواست های متقاضیان را به همراه مدارک رسیده بررسی کنند. در صورتی که در مدارک نقص و ایرادی باشد، مراتب را طی 15 روز از طریق پست الکترونیکی یا شماره تماس به متقاضی اعلام نمایند. در غیر این صورت باید برای ارائه کد رهگیری به متقاضی اقدام کنند.
در صورتی که در مدارک ایراد یا نقصی باشد، متقاضی موظف است تا در ظرف مدت سه ماه تمامی ایرادات را برطرف و مجددا مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه ارسال کند و تصویر آن را به مراجع صدور جواز کسب ارائه دهد. در صورتی که در این مدت هیچ اقدامی از سوی متقاضی برای رفع نواقص مدارک صورت نگیرد و دستگاه های استعلام شونده پاسخ منفی دریافت کنند، مهلت اخذ جواز کسب باطل می شود.

شرایط اخذ جواز کسب

برای دریافت جواز کسب باید شرایط زیر از سوی متقاضیان مد نظر قرار بگیرد :

 

    • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) یا ارائه قراردادهای منعقده که میان متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی و غیر دولتی) رد و بدل می شود، الزامی می باشد.
    • صاحبان اسناد عادی، باید تعهد نامه محضری مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن را ارائه دهند.
    • برای اماکن تجاری، اداری یا کارگاهی اخذ مجوز کسب بلامانع است.
    • دریافت گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت بدهی ها ضرورت دارد.
    • برای اصناف و مراکز آموزشی، گذراندن دوره های آموزشی تحت نظر کمیسیون نظارت الزامی می باشد. متقاضیانی که پراونه کسب را دریافت کرده اند، از گذراندن دوره های آموزشی معاف هستند.

 

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز کسب

 

    • ارائه مدارک شناسایی شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
    • کپی برابر اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از 50 سال سن
    • شش قطعه عکس4×3
    •  کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی-درمانی برای مراکز فروش محصولات بهداشتی
    •  گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
    • پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر مرتبط برای صنوف
    • فیش پرداخت هزینه های اخذ جواز کسب
    • کپی مدرک تحصیلی
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, اخرین اخبار

مطالب مرتبط

شرایط حمایت دیپلماتیک از شرکتها در حقوق بین الملل
ثبت شرکت لیزینگ