آخرین مقالاتاخرین اخبار

ثبت شرکت لیزینگ

ثبت شرکت لیزینگ

لیزینگ به معنای اجاره دادن و کرایه کردن، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده ، در اختیار مستاجر قرار بگیرد.

برای ثبت شرکت لیزینگ چه اقداماتی ضروری است

برای ثبت شرکت لیزینگ چه باید کرد ؟ لیزینگ از واژه Lease به معنای اجاره دادن و کرایه کردن ، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده، در اختیار مستاجر قرار بگیرد. شرکت لیزینگ در ایران در چارچوب عمل می کند که به صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک منعقد و اجرا گذاشته می شود. در این نوع شرکت ها تعیین دوره (مدت) قرارداد، مبلغ دقیق، تعداد اقساط اجاره و نحوه تعیین و محاسبه اصل و فرع قیمت باقی مانده باید به طور دقیق مشخص شود.

بازپرداخت اقساط که در فواصل زمانی منظم و معین (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه) صورت می گیرد، به عنوان نقطه مشترک انواع معاملات لیزینگ محسوب می شود.

 

ثبت شرکت لیزینگ

 

از جمله مهمترین مزایای شرکت های لیزینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

    • کاهش نرخ تورم
    • صرفه جویی در بکارگیری منابع مالی مستاجران
    • انطباق بهتر با شرایط و انتظار مستاجر
    • سهولت معامله در مقایسه با روشهای استقراض
    • قابلیت جایگزینی دارایی های جدید

 

در کشور ایران در حال حاضر نزدیک به 63 شرکت لیزینگ ثبت شده است که 80 درصد آنها در زمینه صنعت خودرو فعالیت دارند. هدف از این شرکت ها، بهینه سازی محصولات می باشد.

 

دریافت مجوز شرکت لیزینگ

با توجه به مقدمه ای که در رابطه با شرکت های لیزینگ گفته شد، شرکت های لیزینگ موظف به دریافت مجوز فعالیت و مجوز تاسیس هستند که مجوز تاسیس با موافقت بانک مرکزی و با ثبت شرکت لیزینگ، پس از طی مراحل پیش بینی شده است. همچنین مجوز فعالیت برای شرکت های لیزینگ با اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی برای شروع فعالیت شرکت لیزینگ جدید التاسیس صورت می گیرد.

 

نحوه ثبت شرکت های لیزینگ

علاوه بر اینکه این شرکت ها موظف به دریافت مجوز هستند، باید در اداره ثبت شرکت ها نیز به ثبت برسند. در غیر اینصورت عملکرد آنها غیرقانونی خواهد بود. در مجلس شورای اسلامی یک قانون در تاریخ 1383/10/22 تصویب شد که بر اساس آن، فعالیت شرکت های لیزینگ از مصادیق فعالیت در بازار غیر متشکل پولی محسوب می شود. ثبت این نوع شرکت ها به صورت زیر انجام می شود :

 

ماده 1 :

بر اساس این ماده، تنظیم بازار غیر متشکل پولی توسط بازار صورت می گیرد. در این میان بانک مرکزی، نیروی انتظامی، بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی و شرکت لیزینگ به عنوان طرف های دیگر تنظیم بازار غیر متشکل پولی می باشند.

عملیات لیزینگ در این شرکت ها، در زمینه خرید اموال منقول و غیرمنقول توسط شرکت صورت می گیرد که واگذاری یا انتقال این اموال به متقاضیان از طریق روشهای مختلف عقد اجاره و یا فروش قسطی انجام می شود. مشتریانی که از شرکت های لیزینگ خرید می کنند، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از تسهیلات شرکت لیزینگ خواهند بود. تمامی این موارد باید در اظهارنامه قید شود و سپس در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت گردد.

 

ماده 2 :

شرکت های لیزینگ باید فعالیت خود را محدود به خرید اموال مورد درخواست مشتریان، ارز تولید کنندگان و یا فروشندگان و واگذاری آنها به مشتریان نمایند که این کار با اجاره و یا فروش قسطی صورت می گیرد.

 

ماده 3 :

فعالیت شرکت های لیزینگ تنها توسط اشخاص حقوقی و با رعایت مفاد این دستورالعمل قانونی خواهد بود.

 

ماده 4 :

شرکت هایی که پیش از تصویب این دستور العمل تاسیس شده باشند، به اخذ مجوز نیاز ندارند و تنها باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند.

 

ماده 5 :

میزان سرمایه ای که برای شرکت های لیزینگ تعیین شده است، به شرح زیر می باشد:

 

الف ـ شرکت هایی که به فعالیت در زمینه خودرو سواری، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی، ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات، وانت، مینی بوس، کامیون های سبک و … که به شش میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.

 

ب ـ شرکت هایی که در زمینه کالاهای سرمایه ای گران قیمت از قبیل هواپیما، اتوبوس، تریلی، کامیون های سنگین، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و …  فعالیت دارند، باید حداقل 10 میلیارد تومان سرمایه داشته باشند.

 

ماده 6 :

متقاضیان ثبت شرکت لیزینگ زمان درخواست باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات را به بانک مرکزی تحویل دهند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, اخرین اخبار

مطالب مرتبط

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب
چگونگی ثبت شرکتهای تبلیغاتی