اخرین اخبار

تشویقات مالیاتی

مبنی بر ماده 189 مقررات مالیاتی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در 3 سال پیاپی ترازنامه مالیاتی و حساب‌های موجود در دفاتر روزنامه و کل را به ادارات مالیاتی ارائه داده باشند و عمل واریز مالیات را بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی انجام داده باشند، از سوی اداره مالیات مورد تشویق قرار خواهند گرفت. بر طبق این مقررات، 5 درصد از اصل مالیاتی که در  3 سال گذشته از سوی مودیان خوش حساب پرداخت شده باشد به حساب آنان باز گرداننده خواهد شد و یا در حساب سنوات بعدی آنان درج می‌گردد. از دیگر تشویقات مالیاتی می‌توان به ماده 190 آئین نامه اشاره کرد که بر طبق آن، جایزه‌ای ویژه (معافی از پرداخت مالیات) به افراد خوش حساب داده خواهد شد.

برخی دیگر از تشویقات و تسهیلات مالیاتی به شرح زیر می‌باشد:

  • معافیت اکثر ارگان‌های عمومی، دولتی، موسسات مذهبی و عام المنفعه از پرداخت مالیات ضمن پیروی از مقرراتی خاص یکی از تسهیلات موجود در آئین نامه مقرراتی به شمار می‌رود.
  • بر طبق ماده 172 موجود در آئین نامه امور مالیاتی، کلیه مودیانی که مبالغی را به حساب‌های دولتی به منظور بازسازی، تعمیر و تجهیز مراکز بهداشتی، هنری، مذهبی و یا آموزشی واریز کرده‌اند، مالیات پرداختی آنان مبنی بر ضوابط خاص تغییر خواهد کرد و وجوه پرداختی از درآمدی که مشمول مالیات می‌شده است، کسر خواهد گردید.
  • مودیان خوش حسابی که هر ماه پیش از سررسید موعد مقرر به ادارات مالیاتی مراجعه می‌کنند، مشمول کسر 1 درصدی مالیات از بدهی مالیاتی خواهند شد.
  • بر اساس تبصره 1 موجود در ماده 190 قوانین مالیاتی، کلیه مودیانی که پس از ابلاغ برگ پرداخت مالیات نسبت به تکالیف قانونی خود، اعم از: ارائه اظهار نامه مالیاتی در زمان مقرر، ارائه ترازنامه و پرداخت مالیات تعیین شده در زمان مناسب به ادارات امور مالیاتی مراجعه نمایند از 80 درصد جرائم موجود در قانون معاف می‌شوند. در صورتی که مودیان طی یک ماه پس از دریافت ابلاغیه مالیاتی، جهت پرداخت مالیات اقدام نمایند از 40 درصد از جرائم موجود در این قاون معاف خواهند شد.
  • بر طبق مفاد موجود در ماده 191 قوانین مالیاتی، اداره مالیاتی کشور پس از بررسی‌های لازم، از کل و یا بخشی از جرائم موجود در این قانون برای مودیان خوش‌حسابی که بنا بر دلایلی خاص از پرداخت مالیات جامانده‌اند چشم‌پوشی خواهد کرد.

 

  • بر طبق مفاد موجود در ماده 167 قوانین مالیاتی، وزارت دارایی یا سازمان امورمالیانی نسبت به پرداخت مالیات و جرائم مودیانی که به‌صورت یکجا قادر به پرداخت نیستند، اقساطی 3 ساله تعیین خواهد کرد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

اشخاص موظف به پرداخت مالیات
موارد ابطال و رد دفاتر از دیدگاه مالیاتی