اخرین اخبار

چگونگی افزایش سهام شرکت

افزایش سهام شرکت از جمله تصمیماتی است که پس از تاسیس آن صورت می‌گیرد. سرمایه شرکت همان دارایی های شرکت با کم کردن تمام بدهی های آن می‌باشد. درواقع سرمایه شرکت میزان توانایی آن شرکت برای فعالیت های تجاری و اقتصادی است. برای افزایش این سرمایه برخلاف کاهش آن، حداکثری وجود ندارد و قابل افزایش به میزان دلخواه است. لازم به ذکر است که معمولاً سرمایه شرکت های سهامی دارای حداقل است. منظور از سرمایه شرکت سهامی، مجموع قیمت اسمی سهام شرکت می‌باشد.

شرکت های پویا و فعال که همواره در پی گسترش مجموعه و خدمات خود هستند، لازم است برای رسیدن به چنین هدفی، اقدام به افزایش سهام شرکت خود نمایند. بهترین روش برای افزایش سرمایه فروش سهام جدید می باشد. پیشتر در این خصوص ضوابطی در اساسنامه شرکت درج شده باشد، لازم است بر اساس و قوانین موجود اقدام به این کار کنند. اما گاهی پیش می‌آید که شرکا هنوز کلیه سهم خود را پرداخت نکرده و قانونی نیز در اساسنامه قید نشده است، در اینصورت افزایش سرمایه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

افزایش سهام شرکت سهامی خاص به دو طریق صدور سهام جدید و بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود قابل انجام می‌باشد. بواسطه‌ی هر کدام از این راه ها میتوان به چهار روش سرمایه شرکت را افزایش داد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مراحل افزایش سهام شرکت سهامی خاص

بر اساس ماده 158 قانون تجارت، چهار روش برای افزایش سهام شرکت سهامی خاص وجود دارد. هر کدام از این چهار روش به شرح زیر می‌باشند:

  1. تبدیل مطالبات نقدی حل شده اشخاص از شرکت به سهام جدید و یا افزایش سرمایه از محل مطالبات (بهترین نوع افزایش سرمایه شرکت). در این حالت باید همه مدارک و اسناد مربوط، به امضاء بازرس شرکت نیز رسیده باشد.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی: سهامداران این امکان را دارند که با مبلغ نقدینگی خود، مقدار سرمایه شرکت را افزایش دهند.
  3. تبدیل اوراق قرضه به سهام: با توجه به آنکه اوراق قرضه رسمیت شناخته نشده است. اضافه کردن آنها در فرآیند افزایش سرمایه شرکت موضوعیتی ندارد.
  4. انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت: بر اساس قانون 140 تجارت، انتقال دادن هر گونه اندوخته قانونی به مبلغ سرمایه شرکت ممنوع می‌باشد.

شرایط افزایش سرمایه شرکت

سرمایه شرکت یک موضوع حیاتی و مهم در روند فعالیت آن محسوب می‌شود. در تمام اساسنامه های شرکت های گوناگون بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق و کاملا شفاف اشاره می‌شود. بر اساس قانون 83 لایحه‌ی قانونی اصلاح، هرگونه تغییر در مواد اساسنامه پیش از موعد، منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد. از دیگر ملزومات مهمی که در رابطه با افزایش سهام وجود دارد، حق تقدم با سهامداران قدیمی است.

بدین منظور که در صورتی که شرکتی در پی افزایش سهام خود باشد، اولویت اصلی برای خرید سرمایه، با سهامداران قدیمی است. البته میتوان این حق را انتقال داد. به طوری که سهامداران جدید امکان دارند که با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست آورند.

از دیگر ملزومات مهم در افزایش سرمایه شرکت می‌توان به این موضوع اشاره نمود که سرمایه قبلی شرکت ها باید تمام تائیدیه شود. درصورتی که این اقدام انجام نشود افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود. فرایند افزایش سرمایه شرکت بدین شرح است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می‌کنند. مجمع نیز با انجام بررسی های گوناگون؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.

مدارک لازم جهت افزایش سرمایه

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضای تمام سهامداران رسیده باشد.
  • تهیه لیستی از سهام داران و میزان سهام قبل و بعد از افزایش آن همراه با امضا.
  • نسخه‌ای از گزارش بازرس قانونی
  • اساسنامه شرکت
  • مشخصات عمومی اعضا جهت ثبت در سامانه

نحوه افزایش سهام

تمام سهامداران شرکت های سهامی با موضوع افزایش سرمایه شرکت در طی فعالیت خود روبرو هستند. شرکت های سهامی می‌توانند در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کرده و از این طریق برای خود اعتبار و شهرتی بدست آورند. در بسیاری از این مناقصه ها، افزایش سرمایه شرکت امری ضروری و اجباری است. به عنوان مثال هنگامی که شرکت شما پس از گذشت زمان به شرکت مادر تبدیل شد، باید مقدار سهام را افزایش دهید. افزایش مقدار سرمایه برای این دسته از شرکت ها حدود 100 میلیارد ریال است.

شرکت های مادری که سرمایه‌شان کمتر از این مقادر است باید در کوتاه مدت آنرا افزایش دهند. از جمله عواملی که قادر است بر مقدار و میزان سرمایه اولیه و افزایش سهام شرکت تاثیر مستقیمی داشته باشد شامل نوع، اندازه و فعالیت تمام شرکت ها است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

چگونه نام شرکت خود را تغییر دهیم ؟
چگونه رتبه پیمانکاری بگیریم؟