اخرین اخبار

نحوه ثبت اختراع

نحوه ثبت اختراع

نحوه ثبت اختراع به چه صورت است ؟ متقاضیان برای ثبت اختراع خود نیازمند مدارک و مستنداتی هستند تا بتوانند مالکیت خود را بر وسیله اختراع شده اثبات نمایند. این مدارک در این مقاله گنجانده شده است.

اختراع راه حلی خلاقانه و یک نوآوری که موجب رفع مشکل می‏شود و انجام برخی امور را تسریع می‏بخشد. کسی که موفق به اختراع شده را مخترع می‎نامند که می‏تواند اختراع خود را در اداره کل ثبت شرکتها‏ و مالکیت صنعتی به ثبت برساند. این امر به منظور محفوظ ماندن حق بهره برداری از منافع اختراع برای شخص مخترع و جلوگیری از سوء استفاده سایرین از وسیله اختراع شده می‏باشد. لازم به ذکر است که تقاضا برای ارزیابی و تایید علمی اختراع امری اختیاری بود و  می‌تواند از طریق شخص متقاضی و یا از طریق اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی انجام شود.

 

نحوه ثبت اختراع

 

متقاضیان برای ثبت اختراع خود نیازمند مدارک و مستنداتی هستند تا بتوانند مالکیت خود را بر وسیله اختراع شده اثبات نمایند. این مدارک عبارتند از :

 

    • سه نسخه اظهارنامه ثبت اختراع
    • پرداخت حق الزحمه اداره ثبت و ارائه رسید آن به اداره
    • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان ثبت اختراع
    • ارائه سه نسخه نقشهها‏ی اختراع در یک کاغذ با طول 34 و عرض 22 سانتیمتر
    • شرح اختراع و بیان تمامی جنبه‏های اختراع در یک کاغذ A4 و ارائه سه نسخه از آن

 

متقاضی پس از ارائه مدارک مذکور باید مدتی را جهت بررسی اختراع توسط اداره ثبت طی نماید. این بررسی به منظور اثبات عدم ناقص بودن اختراع، تکراری نبودن و اثبات فقدان مورد مشابه صورت می‏گیرد. ارزیابی و تایید علمی اختراع با استفاده از تجارب علمی، مشاوره‌ها و بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی بوده و طبق آن، ارزیابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق مراکز علمی، تحقیقاتی کشور انجام می‏شود.

 پس از صحت و سقم کامل اختراع، متقاضی جهت انجام مصاحبه به اداره ثبت خوانده می‏شود تا از صحت اختراع توسط فرد اطمینان حاصل گردد. دستور چاپ آگهی اعلام اختراع توسط روزنامه رسمی صادر و و پس از چاپ، اختراع به نام شخص ثبت شده تلقی می‏شود. ارزیابی و تایید علمی اختراع هزینه‌ای دربر ندارد و به صورت رایگان انجام میشود.

 

 

شرایط پذیرش تقاضای ارزایابی و تایید علمی اختراع

 

    • ثبت اولیه اختراع در مراجع حقوقی و ارائه ورقه ثبت
    • ارائه تقاضای ارزیابی و تایید علمی اختراع
    • ارزیابی و تایید علمی اختراع بیش از 2 بار انجام نمی شود. به عبارت دیگر چنانچه اعتبار علمی اختراع رد شود، متقاضی تنها یکبار دیگر میتواند جهت ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی کننده اولیه، درخواست نماید.
    • برای درخواست ارزیابی و تایید علمی اختراع به کجا باید به اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه نمود.

شما میتوانید درباره شیوه های ثبت اختراع در ایران و جهان در پستی دیگر توسط ما اطلاعات بیشتری را کسب نمایید

 

کشفیات خارج از حیطه اختراع

    • تئوریها‏ی علمی ، کشفیات و فرمولهای ریاضی
    • طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجارت و آنچه برای فعالیتهای صرفاً فکری یا بازی کردن می‌باشند.
    • روش معالجه بدن انسان یا حیوان از طریق درمان یا جراحی و همچنین روشهای تشخیص بیماریها که روی بدن انسان یا حیوان صورت میگیرد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

نحوه دریافت کارت بازرگانی
رتبه بندی شرکت