اخرین اخبار

نحوه دریافت کارت بازرگانی

نحوه دریافت کارت بازرگانی

نحوه دریافت کارت بازرگانی به چه صورت است ؟ برای کلیه تجار اخذ کارت بازرگانی الزامی می‎باشد که پس از سپری کردن مراحل قانونی قابل دریافت است و می‎توان از آن برای واردات و صادرات کالا استفاده کرد.

کلیه تجار و کسانی که در حیطه تجارت فعالیت دارند، اخذ کارت بازرگانی برای آنان الزامی می‎باشد که پس از سپری کردن مراحل قانونی قابل دریافت است و می‎توان از آن برای فعالیت در زمینه‎ها‎ی واردات و صادرات کالا استفاده کرد. مالکیت کارت بازرگانی به نام مدیر و مسئول موسسه تجاری ثبت می‎شود. از اینرو باید ابتدا مدارک مربوطه تهیه شود و با مراجعه به اداره کل ثبت شرکتها و اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن ایران مراحل قانونی برای اخذ کارت بازرگانی طی شود. لازم به ذکر است که کارت بازرگانی باید از قبل در دفتر ثبت تجارتی ثبت شده باشد.

 

نحوه صدور کارت بازرگانی

شرط سنی یکی از ملزومات اخذ کارت بازرگانی می‎باشد، داشتن 23 سال سن و کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است. از دیگر شرایط صدور کارت بازرگانی، داشتن سابقه فعالیت در زمینه‎ها‎ی تجارتی یا تولیدی به مدت حداقل سه سال است. شرایط دیگری نیز برای این منظور وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‎کنیم :

 

    • تعیین محل فعالیت به شکل ملکی و یا استیجاری
    • داشتن اظهارنامه‎ها‎ی ثبتی و دفاتر قانونی
    • حساب جاری معتبر و فعال در یکی از بانک‎ها‎ی کشور

 

برای تجار خارجی که متقاضی اخذ کارت بازرگانی هستند، بهره مندی از شرایط مذکور به جز کارت پایان خدمت و یا معافیت الزامی است. هم چنین این افراد باید برگه اقامت معتبر و پروانه کار نیز داشته باشند. کارت بازرگانی به شرطی به بازرگانان خارجی تعلق می‎گیرد که متقابلا کشور آنها نیز حق چنین فعالیتی را برای اشخاص حقیقی ایرانی در نظر گرفته باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

    • مرحله اولیه تهیه اظهارنامه، ثبت نام در دفاتر بازرگانی است که تاجران باید سه برگ آن را مشابه با آنچه که در ضمیمه به عنوان نمونه نشان داده شده، با اطلاعات صحیح تکمیل و امضا کنند. علاوه بر این در صورتی که دارای موسسه تجاری هستند، تمامی اوراق باید ممهور به مهر شرکت شوند. برای تهیه این اوراق می‎توان به اداره کل ثبت شرکت‎ها‎، دایره فروش اوراق بهادار مراجعه کرد.
    • برای اخذ کارت بازرگانی دارا بودن دفاتر قانونی (روزنامه و کل ) ضرورت دارد. صاحبان شرکت‎ها‎ی تجاری باید این دفاتر را بر طبق میزان معاملات خود در انواع 50، 100 یا 200 برگی تهیه کرده و نسبت به تکمیل و پلمپ آنها در اداره ثبت شرکت‎ها‎ اقدامات لازم را مبذول دارند. به منظور بهره‎مندی کلیه اوراق از اعتبار، امضا و ممهور نمودن دو برگ اظهارنامه پلمپ دفاتر و انجام تمامی موارد مذکور، در سال جاری الزامی می‎باشد.
    • اشخاص حقیقی به منظور اخذ کارت بازرگانی باید یک برگ فتوکپی صفحه اول شناسنامه را ارائه دهند. این کار برای اشخاص حقوقی شامل فتوکپی روزنامه رسمی شرکت نیز می‎باشد.
    • از جمله مدارک دیگری که باید به همراه سایر موارد مذکور به اداره مربوط تحویل داده شود، رسید بانکی مربوط به حق الثبت نام است.
    • در صورتی که تمامی موارد به وسیله نماینده قانونی یا وکیل شخص حقیقی یا حقوقی پیگیری می‎شود، وکالت نامه رسمی نیز یکی دیگر از مدارک لازم خواهد بود  که باید توسط خود شخص و صاحب کارت بازرگانی امضا گردد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

جواز برای انبوه سازی
نحوه ثبت اختراع