اخرین اخبار

افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چه افرادی هستند ؟ تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های نامبرده مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند

مالیات بر ارزش افزوده یکی از استراتژی‎های حیاتی در نظام مالیاتی تمامی کشورهای به شمار می‎رود، ابزار مناسبی جهت اعمال سیاست‎های مالی و کنترل عوامل تاثیرگذار در اقتصاد تمامی کشورهاست. به همین علت سازمان امور مالیاتی ایران نیز تاکنون طی شش مرحله فراخوان، فعالان اقتصادی را مکلف به ثبت نام در این نظام مالیاتی کرده است.

 

 

بر طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادی شامل عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات مشمول مرحله ششم ثبت‏ نام نظام مالیات بر ارزش افزوده به منظور آموزش و اجرای مقررات موضوع این قانون خواهند بود. از همین رو تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های زیر مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند: شرکت‎های تولید کننده مواد غذایی، محصولات شوینده، سالن‏‎های غذاخوری، چلوکبابی‌ها، سفره خانه‎های سنتی و اغذیه فروشی‏‎های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت‏ نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی با وجود انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت‏ نام این نظام مالیاتی، در ردیف مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت ‏نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، محسوب می‏شوند.

 

 

ثبت نظام جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در پایگاه اینترنتی WWW.EVAT.IR صورت می‎گیرد که همزمان راهنمای چگونگی ثبت نام از طریق سامانه نیز قابل دسترسی می‎باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که از سوی واحدهای اقتصادی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، تخلفی صورت گیرد و یا از ثبت نام در اداره مالیات و یا پرداخت مالیات سرباز زنند، متخلف شناخته شده و محصولات آنها نیز کالای قاچاق به شمار می‎رود.

همچنین جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به پست دیگر ما در این مورد مراجعه کنید

 

 

افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

 

وظایف مودیان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

– فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده پس از ثبت نام باید در زمان عرضه کالاها و خدمات علاوه بر بهای کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز از خریداران محصولات خود اخذ و در مدت مشخص شده به دولت پرداخت نمایند.

 

-مودیان باید برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک مالیات و عوارض موضوع این قانون، از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین می‎گردد، استفاده و مدارک مورد نظر را به مدت 10 سال بعد از سال مالی مربوطه حفظ و نگهداری کنند.

 

معافیت‎های ۱۷ گانه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

-فرش دستباف

-اموال غیرمنقول

-خوراک طیور و دام

-انواع سم، بذر، کود و نهال

-انواع خدمات پژوهشی و آموزشی

-دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل

-فرآورده‎های کشاورزی که هنوز فرآوری نشده باشند

-اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی

-کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات

-رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه‎ها براساس فهرستی

-خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات‎های مستقیم

-خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای، هوایی، ریلی دریایی

-اقلام اهدایی بشکل بلاعوض به وزارتخانه‎ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی و شرکتهای غیردولتی

-انواع محصولات دارویی، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی و خدمات توانبخشی و حمایت

-اقلامی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‎شود

-شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی، نان، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، گوشت، قند، شکر و برنج

-خدمات بانکی و اعتباری بانک‎ها، صندوق تعاون و صندوق‎های قرض الحسنه مجاز

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

انواع ثبت سهام
سرنوشت شرکت بدون مجوز