اخرین اخبار

سرنوشت شرکت بدون مجوز

سرنوشت شرکت بدون مجوز

اگر شرکتی مجوز ثبت نداشته باشد چه اتفاقی می‎افتد؟

سرنوشت شرکت بدون مجوز چه می شود ؟ اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت می‎کنند که امری غیر قانونی به شمار می‎رود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد.

اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت میکنند که امری غیر قانونی به شمار میرود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد. بر این اساس در صورتی که شرکتی بدون دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز نماید، مطابق با ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، موظف خواهد بود تا تمامی مدارک و مستندات لازم را به اداره مربوطه تسلیم نماید. در غیر این صورت سازمان بورس و اوراق بهادار میتواند با ارائه مدارک و مستدلات لازم، علیه وی به دادگاه قضایی شکایت کند.

سرنوشت شرکت بدون مجوز

همچنین قبل از اخذ مجوز توسط مدیران شرکت باید با مشورت مشاوران سرمایه گذاری انجام میشود. مشاوران سرمایه گذاری نیز توسط سازمان بورس تایید شده میشوند. در این خصوص در بخشنامه صادره از سوی اداره امور کارگزاران، اخذ مجوز فعالیت مشاور سرمایه گذاری، قبل از ارائه مشاوره الزامی دانسته شده است و به کلیه کارگزاری‌ها اعلام شده که در صورتی که بخواهند فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام دهند، باید مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نمایند. از همین رو یکی از توصیه های مهم به مدیران شرکت ها، توجه به مجوز مشاوران سرمایه گذاری قبل از دریافت مجوز می باشد.

در صورتی که شرکتی جهت اخذ ﻣﺠﻮز ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس، بدون ﻣﺸﺎور ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری اقدام نمایند، بر طبق ماده 49 قانون اوراق بهادار، ﺑﻪ 1 اﻟﯽ 6 ﻣﺎه ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﯾﺮی ﯾﺎ ﺟﺰای ﻧﻘﺪی ﻣﻌﺎدل ﯾﮏ ﺗﺎ 3 ﺑﺮاﺑﺮ منفعت کسب شده و ﯾﺎ ضرر وارده و … ﻣﺤﮑﻮم ﺧﻮاهند شد و اگر در اثر جرائم مذکور خسارت یا زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، متضرر می‌تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه کرده و بر طبق ضوابط و مقررات درخواست خسارت وارده را نماید.

ما آماده هستیم شما را در این امر یاری کنیم کافی است به آدرس اصلی سایت ما مراجعه و با خدمات ما آشنا شوید

بر طبق ماده 16 قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطین دادگستری موظفند تا شرکت‏هایی را که بدون اخذ مجوز  فعالیت خود را آغاز کرده اند را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. بر طبق ماده 18 همین قانون؛ ضابطین دادگستری به محض اطلاع از فعالیت شرکت‏های بدون مجوز موظفند تا مراتب را جهت کسب تکلیف و اخذ دستور لازم به مقام ذیصلاح قضایی اعلام نمایند و در خصوص جرائم مشهود، تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم، دلایل جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، تحقیقات مقدماتی را انجام و به اطلاع مقام قضایی برسانند.

1/5 - (1 امتیاز)
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
جواز برای انبوه سازی