آخرین مقالاتاخرین اخبار

لغو تحریمها و تبعات آن در ثبت شرکتها

لغو تحریمها و تبعات آن در ثبت شرکتها

لغو تحریمها

لغو تحریمها و تبعات آن در ثبت شرکتها به چه صورت است ؟ دنیای امروز به دهکده جهانی شهرت پیدا کرده و تکنولوژی، ارتباطات را به گونه ای تغییر داده است که خدمات یک شرکت کوچک در کشوری همچون کره جنوبی، توسط یک مصرف کننده در کشور آفریقایی استفاده می‎شود. به همین دلیل اقتصاد بین المللی شکل گرفته است و هیچ کشوری نمی تواند مدعی شود که با عزلت نشینی، می‎تواند راه پیشرفت و توسعه را در پیش گیرد. به عبارت دیگر، اصل مزیت نسبی در تمامی دنیا برقرار است و هر یک از کشورها به تولید کالا و محصول خاص، تکیه کرده و در مقابل فروش کالاها و محصولات خود، محصولات سایر کشورها را خریداری می‎کنند.

 

تاثیر پسابرجام بر شکل گیری شرکت‏ها‎ی صادرکننده فرآورده‏ها‎ی نفتی

حال که اهمیت اقتصاد جهانی مشخص شد، باید به مسئله تحریم‏ها‎ و تاثیر آن بر اقتصاد یک کشور بپردازیم. ایران به عنوان یک کشور تامین کننده در حوزه انرژی جهان، در رتبه پنجم قرار دارد. بنابراین می‎تواند نقش سازنده ای را در نظام بین الملل ایفا نماید. توافق هسته ای و رویش دوره پس از برجام، فرصت‏ها‎ی زیادی را برای شرکت‏ها‎ی نفتی غرب باز نموده است. این امر موجب ارز آوری برای کشور شده است که می‎تواند در کاهش رکود موثر واقع شود. علاوه بر این، با افزایش تعداد شرکت‏های نفتی برای انعقاد قرارداد با کشورهای صنعتی روبرو خواهیم شد.

 

لغو تحریمها و تبعات آن در ثبت شرکتها

 

تاثیر پسابرجام بر شکل‎گیری شرکت‏ها‎ی صادرکننده محصولات غیرنفتی

پسابرجام زمینه انعقاد قرار میان کمپانی‏ها‎ی ایرانی با شرکت‏ها‎ی غربی را فراهم کرده است. در این میان می‎توان به فراهم شدن زمینه صادرات محصولات غیرنفتی از قبیل پسته، چرم، فرش، محصولات پتروشیمی، خودرو و … اشاره کرد که در چند ساله اخیر به دلیل وجود تحریم‏ها‎، ایران نتوانسته است این کالاها را به کشورهای همجوار صادر نماید و با کاهش شرکت‏ها‎ی صادرکننده مواجهه شده ایم. در این سالها کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان تنها شریک‏ها‎ی اقتصادی ایران محسوب می‎شدند که کالاها و محصولات ایرانی را با قیمت کم خریداری و در مقابل محصولات خود را با قیمت بالاتری به ایران می‎فروختند. به همین دلیل شرکتها رغبت کمتری برای برقرار ارتباط با این کشورها داشتند و از میزان آنها کاسته شد.

این در حالی است که با رفع تحریم، ایران می‎تواند تمامی محصولات و فرآورده‏ها‎ی خود را به کشورهایی که تمایل به ارتباط دارند، صادر نماید. به تبع این امر شاهد شکل‎گیری شرکت‏ها‎ی صادرکننده محصولات غیرنفتی خواهیم بود. برای مثال اگر تاکنون شرکت‏ها‎ی صادرکننده زعفران مجبور به انعقاد قرارداد تنها با تعداد معدودی کشور بوده اند و این محصول را بصورت فله ای بفروش رسانده اند، اکنون می‎توانند با بسته بندی‏ها‎ی مخصوص به همراه لوگو و برند مخصوص ایرانی، آنها را در بازارهای جهانی عرضه نمایند. این فرآیند موجب شکل‎گیری شرکت‏ها‎ی معتبر ایرانی در عرصه توزیع و فروش زعفران ایرانی می‎شود که علاوه بر ارزآوری برای کشور، می‎تواند به اشتغالزایی نیز کمک کند.

 

انعقاد قرارداد میان شرکت‏ها‎ی ایرانی و شرکت‏ها‎ی غربی

از زمان لغو تحریم‏ها‎ می‎توان به انعقاد قراردادهای مهمی که میان شرکت‏ها‎ی ایرانی و شرکت‏ها‎ی خارجی منعقد شده است، اشاره نمود. از جمله این قراردادها، خرید هواپیماهای ایرباس از کشور ایتالیا است که ورود آنها می‎تواند به رونق حمل و نقل هوایی، شکل گیری صنعت توریسم خارجی، ایجاد آژانس‏ها‎ی متعدد هواپیمایی و … بیانجامد. همچنین برقراری ارتباط میان شرکت ایران خودرو و شرکت پژو در کشور فرانسه، موجب ورود قطعات باکیفیت خودرو به کشور می‎شود.

از سوی دیگر حمایت کمپانی پژو از شرکت ایران خودرو، می‎تواند به ورود محصولات این شرکت در بازارهای جهانی کمک کند. از تبعات این امر می‎توان به ایجاد شرکت‏ها‎ی مختلف در زمینه واردات قطعات خودرو و صادرات محصولات ایرانی اشاره نمود.برخی شرکت‏ها‎ی ایتالیایی از جمله سایپم، فیکانتیری و آنسالدو انرژیا حاضر به برقراری مجدد با ایران شده اند که این امر به معنای رونق اقتصاد داخلی و در نتیجه ایجاد شرکت‏ها‎ی جدید در ایران برای ورود محصولات این شرکت‏ها‎ می‎باشد.

 

سخن آخر

در پایان باید گفت با رفع تحریم‏ها‎ و آغاز دوره پسابرجام، شاهد توسعه اقتصادی در داخل، رشد شرکت‏ها‎ی واردکننده محصولات خارجی و شرکت‏ها‎ی صادرکننده فرآورده‏ها‎ی ایرانی خواهیم بود که هر یک از این شرکت‏ها‎ نیازمند ثبت خواهند بود. در غیر این صورت، غیرقانونی و غیرمجاز شناخته می‎شوند. از این‎رو اداره ثبت شرکت‏ها‎ آمادگی خود را جهت ارائه خدمات به شرکت‏ها‎ی جدید التاسیس اعلام می‎نماید تا زمینه رشد و توسعه کشور فراهم شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, اخرین اخبار

مطالب مرتبط

راهکارهای ثبت شرکت کارآمد چیست ؟
مزایای ثبت شرکت چیست ؟