دسته‌بندی نشده

تفاوت بین شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود

تفاوت بین شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود

یکی از تفاوت های بین شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود در تعداد شرکا میباشد.تعداد شرکا در شرکت با مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر بوده و در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر می باشد.

-تعداد شرکا در شرکت با مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر بوده و در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر می باشد.

-مدیرعامل در شرکتهای با مسئولیت محدود  حق دخل وتصرف در کل سرمایه را خواهد داشت. در حالیکه در شرکت شرکتهای سهامی خاص ۶۵ درصد از سرمایه شرکت در دست شرکا بوه و ۳۵ درصد دیگر در یکی از بانک ها سپرده گذاری می شود.

-انتخاب دو نفر به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل در شرکتهای سهامی خاص الزامی است در صورتیکه در شرکتهای با مسئولیت محدود لزومی به انتخاب بازرس وجود ندارد و کاملا اختیاری است.

– در شرکت با مسئولیت محدود برای مدت زمان مدیریت مدیران محدودیتی وجود ندارد و این در حالیست که در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

-با وجود اینکه در شرکت با مسئولیت جهت درج آگهی روزنامه کثیر الانتشار الزامی نیست اما برای شرکتهای سهامی خاص الزامی است

-در شرکت های سهامی خاص تشکیل مجامع عمومی به راحتی انجام می شود اما در شرکت های با مسئولیت محدود ،شرایط مشکل‌تری دارد.

– مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود در صورتی تشکیل خواهد شد که تعداد شرکای شرکت بیش از ۱۲ نفر باشد. اما در شرکت‌های سهامی خاص این مجمع توسط هیات رئیسه شرکت و  با حضور یک نفر رئیس مجمع، دو نفر ناظر و یک نفر منشی که می تواند خارج از سهامداران و یا جزئی از ان ها باشد می تواند تشکیل شود.

– در شرکت سهامی خاص سرمایه به صورت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می‌شود و میزان مسئولیت شرکا با توجه به سهم ان ها تعیین می شود. اما در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به صورت سهام بین شرکا تقسیم می‌شود و هر یک از شرکا فارغ از میزان سهم خود به میزان کل سرمایه شرکت در قروض و تعهدات شرکت مسئولند.

-در شرکت با مسئولیت محدود مدیر را می توان از بین یکی از شرکا و یا خارج از ان ها انتخاب کرد ولی در شرکت های سهامی خاص برای انتخاب مدیر حتما باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شود

-تقسیم سود در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت میزان سهم هر یک از شرکا است که البته شرکا می توانند ترتیب دیگری در اساسنامه برای تقسیم سود در نظر بگیرند. ولی در شرکت های سهامی خاص تقسیم سود به نسبت تعداد سهم شریکان انجام می شود که امکان روش دیگری برای جایگزینی این کار وجود ندارد.

-در شرکت های سهامی خاص هزینه های غیرنقدی زیر نظر کارشناسان رسمی دادگستری انجام میگیرد اما در شرکت های با مسئولیت محدود تقویم آورده ها توسط شرکا انجام می شوند.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود :

– دو نسخه شرکت نامه

– دو نسخه تقاضانامه

– دو جلد اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره که زیر همه آن ها توسط تمام شرکا امضاء شده باشد..

– فتوکپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکا

مدارک لازم برای تاسیس شرکت سهامی خاص :

– دو نسخه اساسنامه

– دو نسخه اظهارنامه

– صورت جلسات مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره که زیر همه این مدارک توسط همه شرکا امضاء شده باشد.

– گواهی بانک دایر بر پرداخت ۳۵ درصد سرمایه تعهد شده

– فتوکپی شناسنامه سهامداران و بازرسان.

 شباهتهای شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود:

-حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت، یک میلیون ریال می باشد.

-در تمامی این شرکت ها افزایش سرمایه اختیاری است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دسته‌بندی نشده

مطالب مرتبط

انواع شرکت های تجاری
ابزار بهینه سازی مدیریت ارتباط با مشتریان