دسته‌بندی نشده

چگونه ورقه اختراع را به شخص دیگر منتقل کنیم؟

چگونه ورقه اختراع را به شخص دیگر منتقل کنیم ؟

ممکن است ورقه اختراع به نام یک متقاضی ثبت شود و پس از مدتی به هر دلیلی تصمیم به انتقال آن به فرد دیگری بگیرد. در این صورت قانونگذار حقوقی برای متقاضیان و دارندگان ورقه ثبت در نظر گرفته است

ورقه اختراع

ورقه اختراع به متقاضیانی داده می شود که اختراع را انجام داده باشند و برای ثبت آن به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده باشند. اما ممکن است ورقه اختراع به نام یک متقاضی ثبت شود و پس از مدتی به هر دلیلی تصمیم به انتقال آن به فرد دیگری بگیرد. در این صورت قانونگذار حقوقی برای متقاضیان و دارندگان ورقه ثبت در نظر گرفته است. براساس این قانون ورقه ثبت به دو شکل قهری و اختیاری می تواند به فرد دیگری منتقل شود.

 

انتقال ورقه اختراع

 

انتقال ورقه اختراع به صورت اختیاری

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نام آنها ورقه اختراع ثبت شده است، می توانند مطابق با همین قانون عین یا منافع ورقه اختراع را به فرد دیگری انتقال دهند و زمانی که این کار انجام می شود، تمامی منافع حاصل از ورقه اختراع از شخص اول به دارنده دوم منتقل می شود.
براساس ماده 40 قانون ثبت علائم و اختراعات آمده است: « تمامی معامله‌، نقل و انتقال یا اجازه استفاده از اختراع و ورقه اختراع الزاما از طریق سند رسمی و از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می شود و پس از آن، باید سند تنظیم شده به اداره مالک صنعتی داده شود تا نقل و انتقال آن به ثبت برسد».

 

انتقال ورقه اختراع به صورت قهری

انتقال قهری ورقه اختراع به دو شکل انجام می شود :

    • اگر صاحب و دارنده ورقه اختراع فوت کند و وارثان متوفی با مراجعه به محاکم قضایی برگه وراثت و انحصار وی را دریافت کنند، می توانند این برگه را به اداره مالکیت صنعتی تحویل دهند و برای انتقال ورقه اختراع به یکی از وارثین اقدام کنند. این کار طبق وصیت فرد فوت شده و یا قوانین ارث انجام می شود.
    • یکی دیگر از اشکال انتقال قهری ورقه اختراع زمانی انجام می شود که یک شخص حقیقی یا حقوقی به مراجع قضایی مراجعه و مدعی شود که ورقه اختراع حق اوست و این ورقه از سوی شخص دیگری به ثبت رسیده است. در این صورت فرد شاکی باید با مستندات لازم این گفته خود را به اثبات برساند و زمانی که دادگاه نیز متوجه این اجحاف شود، حکم انتقال ورقه اختراع را به نام شاکی صادر می کند. البته در این نقل و انتقال، رئیس اداره مالکیت صنعتی باید حکم را تایید و با صدور دستور با حضور یکی از کارمندان اداره مالکیت، ورقه اختراع را انتقال دهد.

 

 

مزایای انتقال ورقه اختراع

انتقال ورقه اختراع مزایای متعددی را به دنبال دارد که عبارتند از:

 

    • زمانی که ورقه اختراع منتقل می شود، دارنده این ورقه می تواند تمامی مبلغ مورد توافق را به یکبار دریافت کند و مجبور نیست تا منتظر مبلغ ماهیانه از سوی اداره مالکیت صنعتی باشد.
    • اگر خطر جدیدتر فناوری از اختراع دارنده ورقه پیشی بگیرد، او از این خطر کناره گیری و آن را با مبلغ معین معامله کرده است.
    • زمانی که دارنده ورقه اختراع شخص حقیقی باشد، انتقال مالکیت اختراع به یک شرکت تازه تاسیس، پیش شرطی برای تامین منابع مالی او خواهد بود.

 

 

شرایط انتقال ورقه اختراع

    • زمانی که دارنده ورقه اختراع قصد انتقال آن را دارد، باید مراتب نقل و انتقال را در روزنامه رسمی کشور آگهی کند.
    • صاحب ورقه اختراع باید مراتب نقل و انتقال را به اداره مالکیت صنعتی اعلام نمایند تا روند اداری ثبت انتقال انجام شود. در غیر اینصورت انتقال ورقه اختراع قانونی نیست.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دسته‌بندی نشده

مطالب مرتبط

حق تقدم ثبت
تفاوت بین ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ