اخرین اخبار

راهنمای انتخاب نام شرکت

راهنمای انتخاب نام شرکت

راهنمای انتخاب نام شرکت به ما بسیاز کمک میکند .یکی از مقدمات ثبت شرکت ، انتخاب نام می‎باشد که در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت محسوب می‎شود. انتخاب نام تا حدی اهمیت دارد که می توان گفت قبل از اینکه مصرف کنندگان با محصولات آشنا شوند، عموما نام شرکت را مشاهده می‎کنند.

اهمیت انتخاب نام برای شرکت

یکی از مقدمات ثبت شرکت، انتخاب نام می‎باشد که در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت محسوب می‎شود. برخی از مدیران سعی می‎کنند در انتخاب نام برای شرکت وسواس زیادی به خرج دهند و زمان و انرژی زیادی را نیز صرف این کار می‎کنند. این در حالی است که عده ای دیگر بدون توجه به عواملی که بعدها می‎تواند در رونق کسب و کار موثر باشد، نام شرکت را انتخاب و پس از گذشت مدتی دوباره تصمیم به تغییر نام می‎نمایند.

انتخاب نام تا حدی اهمیت دارد که می توان گفت قبل از اینکه مصرف کنندگان با محصولات آشنا شوند، عموما نام شرکت را مشاهده می‎کنند. بهترین حرف این است که بگوییم، نام شرکت مهم تر از کیفیت محصولات و خدمات می‎باشد زیرا اولین و تنها چیزی است که در خاطر مصرف کننده می‎ماند.

 

راهنمای انتخاب نام شرکت

 

نحوه انتخاب نام برای شرکت

برای انتخاب نام شرکت نیازمند قواعد و قوانین خاصی می‎باشیم. در اینجا به برخی از نکات اشاره می‎کنیم:

    • نام شرکت باید جدید باشد و سابقه ثبت نداشته باشد. برای این کار زمان ثبت شرکت اسامی پیشنهادی توسط اداره ثبت، استعلام می‎شود و در صورتی که اسامی پیشنهادی تکراری باشند، رد می‎شوند. متقاضی خود نیز می‎تواند با مراجعه به سایت www.ilenc.ir نام پیشنهادی را جستجو نمایید. در صورتی که نام انتخابی تکراری باشد، در سایت مشخص می‎شود. در عین حال باید توجه داشت دو کلمه از نامهای پیشنهادی باید با اسامی دارای سابقه، متفاوت باشد.
    • نام شرکت باید با اسامی قبلی تمایز آشکاری داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی با نام «ستاره شهر» به ثبت رسیده، نمی توان شرکت را با نام «شهر ستاره» به ثبت رساند.
    • نامهای شرکت باید از کلمات خاص تشکیل شوند. برای مثال افزودن کلماتی از قبیل گستر، تک، نوین و … نمی تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکت ها باشد.
    • کلماتی که برای نام شرکت انتخاب می‎شوند نباید بیگانه باشند و باید کاملا از میان واژه های فارسی انتخاب شده باشند. به دلیل ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی، برای تشخیص کلمات فارسی می‎توان به فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ عمید و معین مراجعه کرد.
    • برخی از واژگانی که وارد زبان فارسی شده اند و به عنوان کلماتی متدوال و مرسوم محسوب می‎شوند، می‎توانند تغییر و بجای آنها واژگان معادل استفاده کرد. برای مثال بجای واژه «سیستم» از واژه «رایانه»، بجای واژه «آپارتمان» از واژه «کاشانه»، به جای واژه «کلینیک» از واژه درمانگاه و یا بجای واژه «دیزاین» از کلمه «آرایه» استفاده شود.
    • استفاده از اسامی رنگ ها و شهرها برای انتخاب نام شرکت مانعی ندارد اما این کلمات در ردیف صفت محسوب می‎شوند و نیاز به کلمات دیگری نیز می‎باشد. برای مثال انتخاب نام «شرکت آبی» صحیح نیست و در کنار آن باید از واژگان دیگری استفاده کرد. مثلا نام «ستاره آبی شهر» می‎تواند یک نام فارسی، غیر تکراری و شامل اسم و صفت باشد.
    • نام شرکت نباید با شئونات اسلامی و عرف رایج در جامعه تضاد و تناقضی داشته باشد. این مورد نیاز به توضیح بیشتری ندارد زیرا همگان با قوانین اسلامی آشنایی کامل دارند.
    • برای نام شرکت می‎توان از اعداد نیز استفاده کرد اما باید توجه داشت که اعداد باید به شکل حروفی نوشته شوند. در علامت تجارتی و برند می‎تواند اعداد را به هر شکلی طراحی نمود.
    • برای انتخاب نام شرکت نمی توان از عناوین ایثارگران، شهدا و … که انحصاراً تحت نظارت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران می‎باشند، استفاده کرد. همچنین استفاده از نامهای دانشمندان، کاشفان، شعرا و … نیز برای شرکتهای خصوصی امکانپذیر نیست.
    • برای انتخاب نام شرکت نمی توان از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده کرد. برای مثال استفاده از بعضی واژه ها همچون پی وی سی، ام دی اف و … امکان پذیر نیست.

 

نام شرکت باید از اسامی خاص باشد. واژگانی که در زیر به آنها اشاره می‎کنیم نمی تواند برای نام شرکت استفاده شود:

    • شاهد، شهید، آزاده، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، تک نو، مترلژی تکنولوژی، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، دیتا، فامیلی، فیلتر، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، جانبازان، تکنو.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

ثبت ایده ها‎ی فکری
حوزه مالیاتی