اعتبار شرکت

مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود

مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود از جمله مواردی می‌باشد که متقاضیانی که قصد ثبت این نوع شرکت را دارند، باید به آن توجه داشته باشند. طول زمانی که یک شرکت با مسئولیت محدود میتواند فعالیت داشته باشد به طوری که فعالیت آن قانونی و دارای اعتبار باشد به دو شکل محدود و نامحدود تعیین می‌شود. میزان اعتبار فعالیت چنین شرکت هایی به صورت توافقی و در میان موسسین شرکت صورت می‌گیرد و مانند مرگ اشخاص حقیقی به صورت طبیعی نیست.

تعیین مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود

از جمله مواردی که حتماً در اساسنامه شرکت باید ثبت شود، مدت فعالیت شرکت است. شروع این فعالیت از زمانی است که شرکت به ثبت می‌رسد و مدت فعالیت آن با توجه به موضوع فعالیت شرکت و هدف شرکت، ممکن است، محدود یا نامحدود باشد. البته اکثر شرکاء در هنگام تأسیس شرکت، مدت فعالیت را نامحدود قید میکنند. البته این امکان وجود دارد که از همان ابتدای زمان تاسیس شرکت، مدت فعالیت آنرا محدود اعلام کرد.

این مدت زمان اعتبار شرکت بر منحل شدن تاثیر دارد. بدین معنا که اگر مدت فعالیت شرکت به عنوان محدود تلفی شود، پس از گذشت تاریخ مشخصه، شرکت به خودی خود منحل می‌شود، مگر اینکه مدت تمدید شود. مدت اعتبار میتواند بصورت سنوات (مانند 10 ساله) مشخص شود و یا با اتمام پروژه‌‌ی موضوع شرکت، تعیین گردد. برای مثال شرکت‌هایی که برای انجام کارهای پروژه‌ای تاسیس می‌شوند، عمدتاً به صورت محدود هستند و شرکت‌هایی که موضوعشان انجام امور بازرگانی است به صورت نامحدود تاسیس می‌شوند.

اینکه مدت فعالیت محدود بهتر است و یا نامحدود کاملاً بستگی به شرایط شرکت و اهدافی که دنبال می‌کند دارد و نمی‌توان به یک دلیل خاصی آنرا ارتباط داد. البته امروزه بیشتر شرکت ها به صورت نامحدود تاسیس می‌شوند تا در حین فعالیت خود با چالش های سررسید موعد فعالیت شرکت مواجه نشوند. اگر شرکا بخواهند فعالیت و اعتبار شرکت را به پایان برساند اقدام به انحلال شرکت مسئولیت محدود خود می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع می‌توانید به مطلب فرایند انحلال شرکت با مسئولیت محدود رجوع کنید.

نحوه تمدید شرکت مسئولیت محدود

اگر شرکاء تصمیم داشته باشند مدت اعتبار شرکت را تغییر دهند، به عنوان مثال از محدود به نامحدود تبدیل کنند، باید مطابق قوانین و مقررات آن شرکت، مدت شرکت را تمدید کنند. مگر این که تمدید مجدد آن در اساسنامه منع شده باشد. بدین منظور که در اساسنامه ذکر شده باشد که پس از پایان تاریخ فعالیت شرکت، شرکاء حق تمدید اعتبار شرکت را نداشته و شرکت منحل خواهد شد. لازم به ذکر است که بحث مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود بسیار مهم است.

توصیه می‌کنیم اشخاصی که به قصد انجام فعالیت های تجاری، شرکت با مسئولیت محدود ثبت می‌کنند، پیش از ثبت آن و نوشتن متن اساسنامه، راهنمایی‌های لازم را به منظور جلوگیری از پیشامدها و دردسرهای آینده بگیرند. باید با توجه به اهداف و آینده آن عمل تجاری و شرایطی مثل تحریم، مسائل مالیاتی و … حتی شاید نیاز به نظر کارشناس معتبر داشته باشد، در مورد مدت اعتبار شرکت به توافق برسند.

شرایط تمدید شرکت مسئولیت محدود در اساسنامه

تغییر مدت اعتبار شرکت، موضوعی است که باید در اساسنامه تغییر کند. برای اعمال تغییر در اساسنامه نیز باید فرایندهای مرتبط به تغییرات شرکت با مسئولیت محدود را بگذرانید. آنچه باعث می‌شود موسسان در انتخاب بهتر نوع شرکت خود راهنمایی می‌کند، آگاهی بیشتر از انواع شرکت است. شرکت با مسئولیت محدود یکی از پرطرفدارترین شرکت ها برای ثبت در کشورمان می‌باشد. این نوع شرکت دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایای شرکت با مسئولیت محدود:

  • تاسیس این شرکت با حداقل سرمایه و شرکا امکان‌پذیر است.
  • سودآوری بیشتر شرکت برای اعضا و کسب درآمد، آسانی کسب مجوزهای لازم و قانونی برای ادامه فعالیت های شرکت، از دیگر مزایای آن است.
  • در اکثر شرکت‌ها برای باید دوره فعالیت اعضای شرکت تمدید شود یا جانشین آن‌ها از قبل مشخص شود اما در شرکت مسئولیت محدود نیاز به انجام چنین کارهایی نیست.

معایب شرکت مسئولیت محدود:

این نوع شرکت ها نمی‌توانند در مناقصات دولتی شرکت نمایند و یا در دریافت تسهیلات از بانک‌ها، برخی موسسات خصوصی وام و تسهیلاتی به شرکت‌های مسئولیت محدود ارائه نمی‌دهند.

مدارک لازم برای تمدید مدت اعتبار شرکت

مدارکی که باید برای تمدید مدت زمان اعتبار شرکت بید ارائه دهید به شرح زیر هستند:

  • تهیه و تنظیم صورتجلسه ای تحت عنوان تمدید مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود که در مجمع عمومی فوق‌العاده اعضای هیئت مدیره باید آن را امضا کنند. اگر تایید اعضای هیئت مدیره نباشد، صورت جلسه فاقد اعتبار قانونی بوده و ارزشی ندارد.
  • تمامی اسنادی که در ثبت شرکت مسئولیت محدود مورد استفاده قرار گرفته نیز باید در زمان تمدید موجود باشند.
  • مدارک شناسایی تمامی شرکای شرکت مانند کپی شناسنامه، کارت ملی، اطلاعات شخصی مانند آدرس محل زندگی، کدپستی و شماره تماس.

سعی کنید زمان تحویل مدارک و اسناد، تمام آن‌ها را بدون کم و کاستی به سازمان مربوطه تحویل دهید. در صورت وجود کوچکترین نقص در مدارک شما، پرونده توسط کارشناس رد شده و باعث طولانی ظدن پروسه تمدید شرکت می‌شود. در صورتی مدارک مشکلی نداشته باشد کارشناسان موظف میباشند تا نهایتا 14 روز کاری مدارک را بررسی کنند و اگر درستی مدارک از طریق کارشناسان تایید شد، تغییراتی که اعمال کرده‌اید، از طریق روزنامه رسمی چاپ و منتشر و به اطلاع عموم می‌رسد.

5/5 - (1 امتیاز)
اعتبار شرکت

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.