آخرین مقالاتاخرین اخبار

ثبت برند بین المللی (مادرید)

ثبت برند بین المللی (مادرید)

تاریخچه کنوانسیون پاریس در رابطه با حمایت از مالکیت صنعتی جهت حمایت از علائم تجارتی در سطح بین المللی، دارندگان علائم تجارتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون و با پرداخت هزینه‎ها‎ی متفاوت دریافت کنند.
ثبت برند بین المللی

برند بین المللی

تاریخچه کنوانسیون پاریس در رابطه با حمایت از مالکیت صنعتی جهت حمایت از علائم تجارتی در سطح بین المللی، دارندگان علائم تجارتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون و با پرداخت هزینه‎ها‎ی متفاوت دریافت کنند. این امر که با صرف زمان طولانی همراه است، موجب شده تا به منظور تسهیل روند ثبت بین المللی و کسب حقوق ناشی از آن، تعدادی از کشورهای عضوکنوانسیون پاریس اتحادیه بین المللی در جهت حمایت از مالکیت صنعتی، سازمان ثبت برند بین المللی مادرید را تشکیل دهند. سیستم مادرید دارای ۸۵ عضو متشکل از کشورها و دفاتر منطقه ای است که درخواست ثبت بین المللی از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر است و منوط به ثبت در کشور مبداء می‎باشد. در این سیستم که با عنوان «مادرید» شناخته شده است، دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجارتی تصویب گردید و دربرگیرنده دو معاهده می‎باشد:

 

    • موافقتنامه مادرید مورخ ۱۸۹۱ و پروتکل مرتبط با آن مصوب ۱۹۸۹
    • آئین نامه مشترک سیستم مادرید

 

محتوای پروتکل مادرید

یکی از اصول اولیه پروتکل مادرید برای حمایت از علامت تجارتی و برخورداری از حقوق مرتبط با آن، ثبت علامت در بعد داخلی، طبق کنوانسیون پاریس است. سیستم مادرید از طریق دفتر بین المللی وایپو اداره می‎شود که هر یک از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس به منظور حمایت از حقوق علائم تجارتی اتباع خویش در سایر کشورها، می‎توانند در موافقتنامه، پروتکل و یا هر دو آنها عضو شوند.

 

مزایای استفاده سیستم مادرید

مطابق با مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری یا همان سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور بررسی می‎شود و سپس وارد طریق بین المللی خود می‎شود. به این معنا که  در مرحله ابتدایی ثبت بین المللی علائم تجاری، بصورت ملی است که در اداره کشور مبداء صورت می‎گیرد. سپس بشکل اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح  بین المللی انجام می‎شود.

از جمله مزایای سیستم مادرید؛ متقاضی می‎تواند از طریق اداره مالکیت صنعتی یک اظهارنامه بین المللی به وایپو تسلیم نماید که در صورت تمایل در ۸۵ کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعدادی از آنها، از علامت تجاری خود درخواست حمایت کند. این امر تنها بوسیله ارائه تقاضانامه بین المللی واحد به یک زبان (فرانسه، انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت تعرفه به فرانک سوئیس، کسب حمایت از علائم تجارتی یا خدماتی در کشورهای تعیین شده در فرم درخواست، امکانپذیر می‎شود. علاوه بر این، اگر در علامت ثبت مبداء از طرف صاحب آن، هرگونه تغییری انجام شود از جمله تغییرنام، آدرس، مالکیت، تمدید و … می‎توان با تکمیل فرم‎ها‎ی مربوطه و پرداخت هزینه ای اندک، تغییرات مزبور را در سطح بین المللی به انجام رسانید. همچنین اداره مبدا بی نیاز از انجام طبقه بندی کالاها و خدمات و انتشار علائم در روزنامه رسمی کشور متبوع خویش است چرا که ثبت بین المللی مجموعه ای از ثبتهای ملی طبق مقررات داخلی هر کشور تعیین شده است.

 

مدارک مورد نیاز برای فرایند ثبت بین المللی مادرید

  • تکمیل فرم مخصوص لاتین
  • ارائه برگ محاسبه هزینه‎ها‎
  • ارائه نامه درخواست به منظور ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با ذکر نام کشورهای مورد نظر
  • ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت به همراه امضای مدیران و صاحبان حق امضا، با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی؛ لازم به ذکر است اگر مراحل اداری توسط وکیل رسمی انجام می‎شود، ارائه وکالتنامه الزامی است.
  • ارائه کپی برابر مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای شرکت
  • ارائه کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی
  • ارائه اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران  به منظور رویت و کپی آن برای ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی

 

علامت‎ها‎ی تجاری در اداره ثبت ایران

تمامی علامت‎ها‎ی تجاری که در اداره ثبت ایران ثبت شده اند، می‎توانند در سیستم مادرید ثبت شوند. ثبت بین المللی مادرید به این معناست که متقاضیان می‎توانند علامت مورد نظر خود را با پرداخت هزینه‎ها‎ی قانونی در کشورهای عضو کنوانسیون مادرید در هر کشور بصورت جداگانه ثبت نمایند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, اخرین اخبار

مطالب مرتبط

تفکیک شرکت تجاری از مدنی به چه نحوی است ؟
راهکارهای ثبت شرکت کارآمد چیست ؟