آخرین مقالاتدسته‌بندی نشده

تفاوت بین ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

تفاوت بین ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

شرکت‌های سرمایه‌گذار به امر تولید یا ارائه خدمات اشتغال داشته درآمد حاصله را با هدف کسب سود، در موارد متفاوت و به صورت غیر تخصصی به خرید سهام شرکت های دیگر اختصاص می دهند اما شرکت هلدینگ تنها به منظور کنترل شرکت زیرمجموعه، شکل می گیرد و اهدافی تولیدی و خدماتی خاصی را دنبال نمی کند.

 ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

برای درک بهتر تفاوت بین ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ در ابتدا به طور مختصر هریک را تعریف کرده و سپس به بیان تفاوت  آنها پرداخته می شود.

 

تفاوت بین ثبت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

 

شرکت های سرمایه گذاری :

این نوع از شرکت ها خود به دو بخش شرکت های سرمایه دار و شرکت های سرمایه گذاری تقسیم می شوند.
شرکت‌های سرمایه‌گذار به امر تولید یا ارائه خدمات اشتغال داشته درآمد حاصله را با هدف کسب سود، در موارد متفاوت و به صورت غیر تخصصی به خرید سهام شرکت های دیگر اختصاص می دهند. شرکت های سرمایه گذاری تفاوتشان با شرکت های سرمایه دار در این است که هدف از تاسیس این شرکت ها امر سرمایه گذاری و خرید سهام با هدف کسب حداکثر سود می باشد.
بنابراین افراد خبره ای را استخدام کرده و می دانند که به طور تخصصی و حرفه ای چه زمانی وارد بازار شده و چه سبدی انتخاب کنند و سایر مسایل مربوطه پیش از ورود این دسته از شرکت ها به بازار سهام به دقت بررسی می شوند. در این شرکت‌ها زمان صرف شده روی خرید هر سهم می‌تواند از چند ساعت تا چند ماه متغیر باشد، اما در بیشتر مواقع، روش این شرکت‌ها بر اساس دیدگاه کوتاه‌مدت روی یک سهم استوار است.

 

شرکت های هلدینگ :

شرکت های دیگر ، توانایی کنترل مدیریت و خط مشی های شرکت مذکور را دارا می باشد. شرکت هلدینگ تنها به منظور کنترل شرکت زیرمجموعه (که می تواند هر نوع شرکتی از جمله شرکت با مسئولیت محدود یا مشارکتی باشد)، شکل می گیرد و اهدافی تولیدی و خدماتی خاصی را دنبال نمی کند. در واقع این شرکت ها با هدف اعمال کنترل و رهبری و مدیریت شرکت های تابعه خود به خرید سهام مشغولند. شرکت های هلدینگ بنا به دلایل و اهداف کاری خود برنامه ریزی زیرمجموعه های خود را در کوتاه مدت در نظر می گیرند.
شرکت‌های هلدینگ با تاسیس یا خرید اکثر سهام شرکت‌هایی که ویژگی مشترک دارند کار می کنند. البته برخی از شرکت‌های هلدینگ، ممکن است در گروه های مختلف در یک فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند. مثلا سهام‌دار تمام یا اکثریت تعدادی شرکت تولید تجهیزات پزشکی یا مواد غذایی باشند با این هدف که سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. اما در هر صورت سناریوی کار به این شکل است که شرکت‌های مادر، مدیریت شرکت‌های تحت تملک خود را دارند و کمتر مبادرت به فروش آن‌ها می‌کنند.

 

شرکت‌های سرمایه‌گذاری

اما شرکت‌ های سرمایه‌گذاری به قصد رهبری مدیریت و اعمال کنترل بر آن ، در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و معمولا دیدگاه بلند مدتی نیز در این زمینه ندارند. آنها به محض دریافت سود مورد انتظار، سهام یک شرکت را می‌فروشند و سهام شرکت‌های دیگری را می خرند یا در صورت صلاحدید و مشاهده کاهش ارزش سهام آن سهم را خواهند فروخت. این نوع شرکت‌ها به دنبال اخذ سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و صرفا در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری می کنند.
حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت هلدینگ طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر می باشد:

 

    • هلدینگ از نوع سهامی خاص : پنجاه میلیارد ریال
    • هلدینگ از نوع سهامی عام : یک‌صد میلیارد ریال

 

حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سرمایه گذاری

طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر می باشد :

 

    • شرکتهای سهامی خاص : پنج میلیارد ریال
    • شرکت های سهامی عام : پنجاه میلیارد ریال

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, دسته‌بندی نشده

مطالب مرتبط

چگونه ورقه اختراع را به شخص دیگر منتقل کنیم؟
نکات مهم برای شرکت هایی که فعالیت ندارند