تغییرات

تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص از جمله تغییراتی می‌باشد که بعد از ثبت شرکت بر اساس تصمیم اعضاء هیئت مدیره می‌تواند صورت گیرد. موضوع شرکت مشخص کننده نوع و هدف فعالیت شرکت می‌باشد به طوری که بر تمام امور تجاری و غیر تجاری سلطه دارد. با اینکه موضوع شرکت یک امر انتفاعی است اما نمی‌تواند مبهم، غیر معین و مخالف با قوانین و نظم عمومی باشد.

از جمله قوانینی که در رابطه با ثبت شرکت و موضوع فعالیتی آن وجود دارد این است که در اساسنامه شرکت، موضوع شرکت باید کاملا واضح و صریح ذکر شده باشد تا بواسطه آن اختیارات مسئولین شرکت مشخص شود و همچنین هیئت مدیره نتوانند منابع شرکت را در امور دیگر که به فعالیت شرکت مربوط نیست، صرف کنند.

گاهی اوقات پس از ثبت شرکت، به دلیل ایجاد برخی شرایط و وقایعی، اعضاء هیئت مدیره تصمیم می‌گیرند که موضوع شرکت را تغییر دهند؛ در رابطه با این تغییرات نیز قوانینی درج شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تغییر موضوع فعالیت شرکت

همانطور که اشاره شد موضوع شرکت نشان دهنده‌ی هدف فعالیتی شرکت می‌باشد، پس اگر اعضای شرکت تصمیم گرفتند فعالیت خود را تغییر دهند باید اقدام به انجام تغییر موضوع فعالیت شرکت کنند. ثبت برخی از موضوع‌ها نیاز به اخذ مجوز از سازمان مربوطه می‌باشد، اما برخی دیگر بدون مجوز نیز قابلیت ثبت دارند. اگر قصد الحاق یا تغییر در موضوع فعالیت شرکت دارید باید به این نکته توجه کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

مراحل ثبت تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

برای تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ابتدا باید مجمعی از سهامداران به نام مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود. وظیفه این مجمع اتخاذ تصمیم بر چگونگی اعمال تغییرات شرکت در تمامی جنبه‌ها می‌باشد. این تغییرات می‌تواند شامل تغییر در موضوع شرکت، تغییر در اساسنامه شرکت، تغییر در میزان سرمایه شرکت، انحلال شرکت و چگونگی نحوه تصفیه شرکت باشد. همچنین مرجعی که دارای صلاحیت از مجمع عمومی فوق‌العاده باید باید به تنظیم صورت جلسه برای تغییر موضوع بپردازد.

در ادامه به شرح مدارک لازم تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص می‌پردازیم؛ توجه داشته باشید که تفاوت‌هایی میان مدارک این دو شرکت وجود دارد.

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

  • تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات (در صورت وجود)
  • کپی برابر با اصل مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت
  • صورتجلسه مجمع عموی فوق العاده با امضاء هیأت رئیسه در رابطه با تغییر موضوع یا الحاق مواردی به موضوع شرکت
  • فتوکپی آگهی تاسیس و روزنامه تاسیس
  • ارائه کارت وکالت نامه رسمی (اصل رونوشت برابر اصل شده ) در صورتی که شرکا وکالتاَ صورتجلسه را امضا نمایند

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص

  • صورتجلسه مجمع عموی فوق العاده با امضاء هیأت رئیسه در رابطه با تغییر موضوع یا الحاق مواردی به موضوع شرکت
  • ارائه لیست حاضرین در مجمع به امضاء کلیه سهامداران
  • ارائه برگ نمایندگی در صورتی که سهامداران شرکت اشخاص حقوقی باشند
  • در صورتیکه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشیکل شده باشد ارائه اصل آگهی دعوت در صورت تشکیل مجمع عموی فوق العاده با اکثریت سهامداران
  • ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم در صورت دو نوبتی بودن مجمع
  • در صورت لوزم ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح
تفاوت میان تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

در هردو شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و صورت جلسه مربوطه به امضای اعضای هیئت رئیسه در شرکت سهامی خاص، و امضای تمام اعضا با قید میزان سهمشان در شرکت با مسئولیت محدود تنظیم و ارائه شود. همچنین باتوجه به نیاز شرکت باید مجوز مربوطه از مرجع ذی صلاح دریافت شود.

علاوه بر فاکتورهای بالا، در شرکت با مسئولیت محدود دفاتر ثبت توسط متقاضی باید امضا شود و در شرکت سهامی خاص نیز باید موارد زیر نیز ارائه شوند:

  • لیست صاحبان سهامی که در جلسه حاضر بودند.
  • نسخه اصلی روزنامه آگهی دعوت ارائه شود.
  • مجوز اخذ شده برای تغییر موضوع را اداره ثبت شرکت ارائه شود.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
تغییرات

مطالب مرتبط

تغییر مدیر عامل