تغییرات

تغییر مدیر عامل

تغییر مدیر عامل از جمله اتفاق هایی است که ممکن است در طول دوره فعالیت هر شرکت رخ دهد. اگر فرایند ثبت شرکت را انجام داده‌اید و یا قصد انجام آن را دارید، باید بگوییم که یکی از فاکتورهای اصلی در هنگام تاسیس شرکت، داشتن مدیر عامل است. بدون تعیین مدیر عامل، شرکت موردنظر شما ثبت نخواهد شد و توسط کارشناسان رد می‌گردد. به مرور زمان اعضای هیئت مدیره به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند که مدیر عامل شرکت را تغییر دهند. در ادامه به اطلاعاتی در این زمینه تغییرات به شما ارائه می‌دهیم پس آنرا از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

جایگاه مدیر عامل در شرکت

بسیاری از افراد تصورات اشتباهی از یک مدیر عامل دارند و فکر می‌کنند این شخص همه‌ی تصمیم های شرکت را می‌گیرد. مدیر عامل نقش بسیار مهمی در شرکت دارد اما نمی‌تواند به تنهایی تصمیم های اساسی و مهم را بگیرد. در هر شرکتی یکسری افراد خاصی برای اوراق اداری و مالی دارای حق امضا می‌باشند. از جمله آنها می‌توان به مدیر عامل است. با توجه به این موضوع می توان به نقش مهم مدیر عامل در یک شرکت پی برد.

در هنگام ثبت شرکت، مدیر عامل می‌تواند یکی از اعضای هیئت مدیره (سهامداران) و یا شخصی خارج از آنها باشد. اگر مدیر عامل از اعضای هیئت مدیره باشد، حتی پس از تغییر مدیر عامل می‌توانند همچنان در جلسات شرکت به عنوان عضو هیئت مذکور حضور یابد. اما اگر از شخص خارجی باشد، تغییر آن به معنی پایان فرایند کاری وی در شرکت است.

درواقع می‌توان گفت که مدیر عامل همان نماینده آن شرکت است. هر نماینده‌ای دارای یکسری اختیارات در قالب چارچوب مشخصی است. در یک شرکت نیز اعضای هیئت مدیره این چارچوب را برای مدیر عامل مشخص می‌کنند و آن ها مهم می‌توانند تصمیم به تغییر مدیر عامل بگیرند.

تصور نکنید که زمانی که یک مدیرعامل تغییر می‌کند به معنی آن است که وی وظایف خود را به خوبی انجام نداده است. گاهی اوقات شخص مدیرعامل دیگر تمایلی به فعالیت ندارد. البته در برخی شرایط، به دلیل اینکه مدیر عامل وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، تعویض آن را خواستار می‌شوند.

صورت جلسه و نامه اداری تغییر مدیر عامل

برای انجام چنین تغییراتی ابتدا باید مدیر جدید را انتخاب کنید. به منظور تغییر مدیرعامل باید صورت جلسه‌ای تشکیل شود و متن آن توسط تمامی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل جدید به امضا رسیده باشد. نامه تغییر مدیر عامل درواقع همان نمونه صورتجلسه تغییرات می‌باشد. این نامه باید بواسطه تمامی اعضای هیئت مدیره به امضا رسیده باشد.

درصورتی که مدیرعامل عضوی از هیئت مدیره باشد، شرایط کمی متفاوت خواهد شد. در این حالت صورت جلسه مذکور باید در مجمع عمومی فوق العاده مطرح شده و اعضا آن را امضا کنند. توجه داشته باشید درصورتی که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هردو یک شخص باشند، تنها امضای حداقل یک سوم از اعضای هیئت مدیره کافی است.

همچنین در این حالت تنها سمت مدیر عامل آن فرد تغییر می‌کند و همچنان رئیس هیئت مدیره است. صورت جلسه تنها سه روز پس از تنظیم تاریخ، اعتبار دارد پس حواستان باشد که تعطیلی رسمی پیش روی نداشته باشید.

مراحل تغییر مدیرعامل شرکت

به طور کلی مراحل و فرایند تغییر مدیر عامل به شرح زیر است:

  1. مشخص شدن شخصی به عنوان مدیر عامل جدید
  2. تشکیل مجمع عمومی و تنظیم صورت جلسه مربوطه
  3. امضا صورت جلسه توسط تمامی اعضای هیئت مدیره
  4. ثبت درخواست تغییر مدیرعامل به صورت اینترنتی
  5. تحویل صورت جلسه همراه دیگر مدارک به اداره پست و ارسال آنها به اداره ثبت شرکت ها
  6. بررسی مدارک و هویت مدیر جدید توسط کارشناسان
  7. در صورت عدم موافقت (به علت ناقص بودن مدارک، یا …)، برطرف کردن ایراد وارده و دوباره ارسال درخواست مجدد
  8. پس از موفقیت، آگهی کردن تغییرات وارده در روزنامه رسمی
  9. در آخر، تغییر مدیرعامل

مدارک لازم جهت تغییر مدیر عامل شرکت

به طور کلی برای انجام فرایندهای اداری و حقوقی نیاز به مدارک مختلفی دارد. این نکته در رابطه با تغییر مدیر عامل نیز صدق می‌کند. اطلاع از این مدارک به شما کمک می‌کند که روند تغییر را در زمان کمتری سپری کرده و این موضوع اهمیت بسیاری را برای شما به دنبال خواهد داشت. از این رو در ادامه مدارک لازم جهت این کار را بیان خواهیم کرد.

  • ارائه صورت جلسه
  • کپی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره، این کپی ها باید برابر با اصل باشند، تا معتبر به حساب آیند.
  • مدارک شناسایی مدیر عامل جدید را هم ارائه دهید.
  • از آن جایی که مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد، پس گواهی امضای مدیر عامل جدید هم باید ارائه دهید.
  • ارائه روزنامه رسمی تاسیس هم الزامی است.
5/5 - (1 امتیاز)
تغییرات

مطالب مرتبط

تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص