حساب شرکت

افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت

افتتاح حساب بانکی یکی از مراحل مهم و اساسی در فرایند ثبت شرکت محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید ثبت شرکت دارای مراحل مختلف قانونی بسیاری است که در صورت به درستی طی شدن آنها، یک شخصیت حقوقی جدید تاسیس خواهد شد. ایجاد حساب بانکی برای شرکت، از مهمترین مراحلی است که اگر انجام نگیرد، شرکت موردنظر ثبت نخواهد شد.

این موضوع خصوصاً برای ثبت شرکت های سهامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای تاسیس چنین شرکت هایی، متقاضیان ثبت شرکت، ۳۵ درصد از سرمایه اولیه تعهد کرده خود را در یک حساب بانکی مربوط به شرکت به شکل سپرده می‌گذارند.

باتوجه به آنکه حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس یک شرکت 100 هزار تومان است، اگر متقاضیان قصد داشته باشند با حداقل سرمایه اولیه، شرکتی را ثبت نمایند باید 35 هزار تومان در حساب بانکی برای شرکت در شرف تاسیس واریز کنند.

افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس دارای مراحل، مدارک و شرایط خاصی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

شرایط افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت

یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت که در صورت عدم انجام آن، تقاضا برای ثبت شرکت توسط کارشناس رد خواهد شد، افتتاح حساب بانکی است. برای این منظور متقاضیان ثبت شرکت باید در یکی از شعب نزدیک بانک ها، اقدام به تاسیس حساب بانکی برای شرکت نمایند.

هدف از این کار برای این منظور می‌باشد که شرکت بتواند برای خود یک شخصیت حقوقی قائل شود و هنگام سود و زیان، پول از حساب خود شرکت تغییر کند نه از افراد حقیقی.

همچنین حساب های حقوقی نسبت به حساب های حقیقی از محدودیت های کمتری برای گردش های مالی برخوردار هستند. در نتیجه از این طریق صاحبان شرکت بدون مشکلی در رابطه با محدودیت های گردش حساب می‌توانند استراتژی های اقتصادی خود را پیاده سازی نمایند.

لازم به ذکر است که مقررات داخلی هر بانک و موسسه مالی و اعتباری می‌تواند در رابطه با افتتا‌ح حساب برای اشخاص حقوقی، تفاوت های جزئی با یکدیگر داشته باشند. بر همین اساس توصیه می‌شود قبل از اقدام برای تاسیس حساب بانکی، با مراجعه حضوری به بانک مورد نظر از آخرین نسخه شرایط و مدارک مورد نیاز افتتاح حساب با خبر شوید.

افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت
افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت

مدارک لازم افتتا‌ح حساب

افتتاح حساب بانکی برای شرکت لازم به داشتن و رعایت شرایط خاصی نمود تا در نتیجه بتوان حساب بانکی برای شخصیت حقوقی تاسیس کرد. موارد زیر از مدارک لازم برای افتتاح حساب شرکت هستند:

  • درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  • یک نسخه از اساسنامه شرکت به همراه ترجمه رسمی
  • آخرین صورت‌جلسه مجمع عمومی شرکت همراه با نام اعضای هیئت مدیره، نحوه برداشت از حساب هرکدام با ترجمه رسمی
  • یک نسخه از شرکت‌نامه به همراه ترجمه رسمی
  • آخرین آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور به همراه اظهارنامه تسلیم شده به اداره ثبت شرکت ها
  • مجوز بانک مرکزی در صورت لزوم
  • تایید امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  • پرداخت هزینه های افتتا‌ح حساب و واریز 35 درصد سرمایه اولیه
  • چند قطعه عکس 3 در 4 از متقاضیان امضای مجاز شرکت
  • مدارک هویتی اعضای شرکت
  • استعلام نام شرکت و مدارک هویت مدیران شرکت توسط بانک مرکزی
  • کامل کردن فرم های افتتاح حساب بانکی
  • ارائه تعهد مبنی بر اطلاع‌رسانی فوری تغییرات اساسنامه‌، شرکت‌نامه، سمت و اختیارات اعضا، نشانی اقامتگاه شرکت، اطلاعات صاحبان حق امضای شرکت
  • ارائه تعهد مبنی بر تسلیم آخرین نسخه اطلاعات و اسناد و مدارک لازم

صحت سنجی اطلاعات توسط بانک

پس از تهیه مدارک موردنظر که در بالا به آنها اشاره کردیم، متقاضایان ثبت شرکت باید این مدارک را به یکی از شعب بانکداری جهت افتتاح حساب ارائه دهند. لازم به ذکر است که تهیه و ارائه مدارک افتتاح حساب بانکی به معنای پذیرش و امکان افتتاح حساب برای شرکت نمی‌باشد. پس از آنکه شما مدارک مربوطه را به بانکداری ارائه نمودید، بانک نیز برخی استعلامات و صحت سنجی های رایج را در خصوص مدارک ارائه شده به انجام می‌رساند. مراحل استعلام بانک به شرح زیر هستند:

  • راستی آزمایی اطلاعات داده شده متقاضیان اعم از نشانی پستی مدیران و محل اقامتگاه شرکت
  • استعلام امکان افتتاح حساب بانکی برای شرکت موردنظر از بانک مرکزی (عدم وجود مانع قانونی یا قضایی برای متقاضیان افتتاح حساب بانکی برای شرکت)
  • استعلام حسن سابقه بانکی مدیران شرکت از بانک مرکزی مبنی بر نبود تخلفات چک برگشتی و …
  • اعتبارسنجی اسناد داده شده مانند اساسنامه، شرکت‌نامه، نسخه روزنامه رسمی و …

محدودیت های افتتا‌ح حسا‌ب بانکی برای اشخاص حقوقی

محدودیت هایی که در زمینه افتتاح حساب بانکی برای شرکت اعمال میشود باتوجه به موضوع فعالیت شرکت موردنظر میتواند متفاوت باشد. خصوصاً انکه قوانین افتتاح حساب موجود در هر بانک با بانک دیگر میتواند باهم تفاوت هایی جزئی داشته باشند.

برای مثال ممکن است براساس مقررات داخلی بانک، شرکت های در شرف تاسیس نتوانند از حساب موردنظر تا مدت زمان مشخصی برداشت وجه داشته باشند. زیرا زمانی که شرکت به صورت کامل و قانونی هنوز نتوانسته به ثبت برسد بدین معناست که همچنان نتوانسته به یک شخصیت حقوقی تبدیل شود در نتیجه نمی‌توان توسط آن حساب گردش مالی انجام داد.

رایج‌ترین محدودیت های افتتا‌ح حساب بانک برای شرکت در شرف تاسیس در اکثر بانکداری ها، اعطای دسته چک است. معمولاً بانک ها برای اطمینان از وضعیت مالی شرکت، تا مدت مشخصی (مثلا 6 ماه) امکان گرفتن دسته چک را برای اشخاص حقوقی فراهم نمی‌کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
حساب شرکت

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.