Uncategorized

ایزو

ایزو چیست

تصور می شود که کلمه (ISO) مخفف International Organization for Standardization است, در حالی که مخفف عبارت فوق می بایست به صورت (IOS) باشد. (ISO) در اصل از کلمه یونانی (isos) مشتق شده و به معنی (برابر) و ریشه پیشوند (iso) در انگلیسی و و به معنی سازمان بین المللی برای استاندارد سازی است .

این سازمان غیردولتی و غير انتفاعي در سطح وسیع به وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگ کردن استانداردهای متفاوت جهانی می‌پردازد. در عمل ایزو به صورت یک کنسرسیوم، از طریق ارتباطات قوی با دولت‌ها فعالیت می‌کند. به عبارتی دیگر، این سازمان به ترویج جهانی استانداردهای اقتصادی و صنعتی می‌پردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را در یک راستا هماهنگ کند. این مؤسسه انواع استانداردهای تجاری و صنعتی جهانی را تعیین می‌نماید. مرکز ایزو در شهر ژنو سویس قرار دارد. سازمان ایزو کار رسمی خود را از تاریخ بیست و سوم فوریه ۱۹۴۷ آغاز کرده است.ایزو

 

چرا ایزو بگیریم

امروز در همه دنیا رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات ، خدمات و داشتن گواهینامه ایزو از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی شرایط اولیه در داد و ستدهای بین المللی قرار گرفته است .

همواره برای مقایسه کارکرد شرکت ها و سازمان ها و بررسی میزان پیشرفت در رعایت کیفیت و جلب رضایت مشتریان، نیاز به وجود استانداردها و مقیاس هایی دیده شده که بتوان براساس آنها مقایسه صحیح تر و موثرتری را صورت داد. استاندارد ISO 9001 یکی از استانداردهای شاخص و معتبریست که درجهت برطرف نمودن نیاز مطرح شده، تدوین شده است.

یکی از نیازمندی های ماندن در میادین رقابت های جهانی برای هر صنعتی رعایت استاندارد های بین المللی و منطقه ای است. مشاوره ایزو به سازمان ها کمک می کند تا جهت استاندارد سازی محصولات و زیرساخت های شرکت اقدامات لازم را انجام دهند. اگر با گواهینامه ISO و کاربردهای آن آشنایی ندارید این مقاله کمک میکند تا دانش خود را در این باره بالا ببرید.

تعریفی کلی از برخی واژه های استاندارد ایزو

• کیفیت چیست: مجموعه خواص و ویژگی های یک محصول یا خدمت که بتواند نیازها و انتظارات مشتری را برآورده نماید و با الزامات قانونی نیز انطباق داشته باشد، کیفیت نامیده می شود.

• عرضه کننده کیست: سازمان یا فردی که محصول یا خدمتی را ارائه نماید ( مانند تولید کننده، فروشنده، پیمانکار،…) عرضه کننده نامیده می شود.

• مشتری (Customer) کیست: سازمان یا فردی که محصولی را دریافت کرده بر روی آن فرایندی را انجام دهد، مشتری (Customer) نامیده میشود.

• مصرف کننده (Consumer) کیست: سازمان یا فردی که محصول دریافت شده را به مصرف می رساند، مصرف کننده (Consumer) نامیده می شود.

• خدمت چیست: فرایندی است که قابل لمس نباشد (intangible)، اما توسط ادراک قابل فهم گردد. در واقع جوهره ای که ملموس نباشد، بلکه درک آن عقلائی باشد.

• تولید چیست: محصول یکسری فرایندهایی است که ملموس بوده و توسط کلیه حواس، قابل درک و فهم باشد.

• عدم انطباق چیست: برآورده نشدن یک نیازمندی (اقدامات) در سازمان است. نیازمندی شامل قوانین و مقررات دستورالعمل های ابلاغی و استانداردهای فنی می باشد.

• روش اصلاحی چیست: از بین بردن معلول.

• اقدام اصلاحی چیست: فعالیت هایی است که عوامل یا علت های ایجاد مشکل را شناسایی و رفع نماید.

• اقدام پیشگیرانه چیست: شناسایی عوامل یا علت های بالقوه که از بروز مشکل در آینده جلوگیری می کند.

 

برای دریافت ایزوی مورد نظرخود میتوانید به بخش  دریافت ایزو آنلاین مراجعه کنید و مشخصات گواهینامه خود را ثبت کنید.

 

ایزو چیست ؟

ایزو در اصل مخفف International Organization for Standardization است ، که مخفف عبارت فوق می بایست به صورت (IOS) باشد. (ISO) در اصل از کلمه یونانی (isos) مشتق شده و به معنی (برابر) و ریشه پیشوند (iso) در انگلیسی و و به معنی سازمان بین المللی برای استاندارد سازی است

دریافت ایزو به چه دلیل هست ؟

دریافت ایزو به این دلیل هست که همواره برای مقایسه کارکرد شرکت ها و سازمان ها و بررسی میزان پیشرفت در رعایت کیفیت و جلب رضایت مشتریان ، نیاز به وجود استانداردها و مقیاس هایی دیده شده که بتوان براساس آنها مقایسه صحیح تر و موثرتری را صورت داد و بررسی کرد

ایزو در چه زمینه هایی مورد نیاز می باشد ؟

امروز در همه دنیا رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات ، خدمات و داشتن گواهینامه ایزو از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی شرایط اولیه در داد و ستدهای بین المللی قرار گرفته است .

5/5 - (1 امتیاز)
Uncategorized

مطالب مرتبط

1 دیدگاه.

  • مهندس حاج حمید ایمانزاده
    24 دی 1401 5:11 ب.ظ

    رویکردی متفاوت ولی بسیار زیبا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

مراحل ثبت علامت تجاری سال 1399
ثبت لوگو