عدم ثبت شرکت

عواقب عدم ثبت شرکت

همانطور که می‌دانید، ثبت شرکت مزایای بسیار زیادی دارد اما عدم ثبت شرکت عواقب و محبدودیت های زیادی نیز در پی خواهد داشت. بسیاری از افراد عدم تمایل داشتن به ثبت شرکت را بخاطر مراحل قانونی پیچیده و نسبتاً طولانی آن می‌دانند. در ثبت شرکت باتوجه به آنکه قرار است فعالیت مجموعه موردنظربه صورت رسمی در کشور شناخته شود، مسلماً باید یکسری مراحل قانونی خاصی را بگذراند و از کسری قوانین و ضوابط نیز پیروی کند. البته این عدم تمایل بیشتر در افرادی وجود دارد که قصد دارند از قانون پیروی نکنند و به نحوی آنرا دور بزنند. چراکه قانون بر روی تمامی فعالیت های شرکت های ثبت شده نظارت دارد و تخلف در آن برابر با پرداخت جریمه و موارد شدیدتر مجازات است.

اگر افراد در رابطه با مزایای ثبت شرکت و بهره‌مندی های آن آشنا بشوند کاملاً متوجه خواهند شد که این پروسه ثبتی نسبتاً سخت و طولانی در برابر آن همه فایده و مزیده، بسیار ناچیز است. شرکت هایی که به ثبت قانونی نرسیده‌اند و یا از تاریخ انحلال آنها گذشته و اقدامی نسبت به تمدید آن نکرده‌اند، از نظر قانون حق داشتن هرگونه فعالیت تجاری، بازرگانی و … را ندارند در غیر این صورت مجازات می‌شوند.

جریمه های عدم ثبت شرکت

براساس ماده 195 قانون تجارت، تمامی شرکت های رسمی باید تحت نظارت وزارت دادگستری فرایند ثبت خود را به انجام برسانند. علت اهمیت این موضوع برای این خاطر است که سازمان های دولتی با بررسی سوابق و فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند متوجه شوند که آیا متقاضی لایق داشتن فعالیت رسمی و حقوقی در کشور است یا خیر. در صورتی که شرکتی بدون اینکه مراحل ثبت را طی نماید، فعالیت خود را شروع کرده باشد، برخلاف قانون عمل کرده و دچار جریمه خواهد شد.

این موضوع علاوه بر آنکه جریمه هایی را به فرد مورد نظر متحمل می‌گردد، محدودیت های فراوانی را برای انجام فعالیت های رسمی گوناگون به وجود خواهد آورد. در نتیجه باعث اختلال در روند پیشرفته کسب و کار موردنظر خواهد شد. همچنین مطابق با ماده 198 قانون تجارت، شرکت هایی که بدون ثبت کردن قصد فعالیت دارند، ممنوع الکار خواهند شد. تمامی شرکا یا مدیران رسمی این نوع شرکت ها نیز از طرف قانون مجازات خواهند شد.

در این حالت هیچ کدام از سرمایه گذاران یا شرکا نمی‌توانند تقصیر را به گردن دیگری (مانند اشخاص ثالث) بیاندازند و هر شخص براساس رتبه یا مرتبه خود در شرکت جریمه می‌شود. علاوه بر آن در قوانین تجارت، غرامتی برای افراد متقلب نیز در نظر گرفته شده که در صورت عدم ثبت شرکت ملزم به پرداخت آن خواهند بود. شرکتی که به ثبت نرسیده، تمامی فعالیت های آن چه کوچک و چه بزرگ، جنبه‌ی قانونی نداشته و هرگونه رخداد یا تخلف خلاف قانون، بر عهده مدیران شرکت خواهد بود.

شرکت های خارجی که قصد فعالیت در ایران دارند باید آنها نیز حتماً روال قانونی مربوط به ثبت شرکت ها را طی کنند. هرکدام از این شرکت ها اگر به هر دلیلی قصدی نسبت به ثبت شرکت نداشته باشند برای مدت کوتاهی توانایی فعالیت را دارند. اما در صورت متوجه شدن بازرسین فعال در اداره ثبت شرکت ها و سازمان وزارت خارجه از این این فعالیت غیر قانونی، باید شرکت خارجی متخلف نسبت به پرداخت جریمه اقدام نماید. جریمه نقدی برای این تخلف در حال حاضر بسته به نوع شرکت می تواند از روزی ده تا صد هزار تومان باشد.

محدودیت های ثبت نکردن شرکت

حال که تا حدودی با مجازات و عواقب عدم ثبت شرکت آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد که محدودیت هایی که این کار برای یک شرکت می‌تواند به همراه داشته باشد. همانطور که می‌دانید ثبت شرکت مزایای بسیاری برای موسسین شرکت و حتی خود شرکت در پی خواهد داشت. اگر از این مزیت ها مطلع نیستید می‌توانید به مطلب مزایای ثبت شرکت چیست ؟ مراجعه کنید. حال شرکتی که به ثبت نرسیده نه تنها مزایای ثبت شرکت را نخواهد داشت بلکه محدودیت های مختلفی نیز برای آن وجود دارد. برخی از این محدودیت ها را با هم به شکل مختصری بررسی کنیم. این موارد عبارتند از:

  • عدم امکان شرکت در مزایدات و مناقصات که می توانند سود مناسبی را برای شرکت به همراه داشته باشند.
  • ثبت نکردن شرکت باعث می‌شود که امکان همکاری با موسسات و ادارات مختلف را در طی قراردادهای معتبر نداشته باشید.
  • عدم امکانات استفاده از تسهیلات، کمک های مالی و …
  • شرکت های ثبت نشده معمولاً از رسمیت پایین تری برخوردارند. در نتیجه امکان انجام فعالیت حرفه ای در زمینه کاری مورد نظر برای آنها وجود نخواهد داشت.
  • ثبت نکردن شرکت باعث می‌شود تا در طولانی مدت مشکلات قضایی و حقوقی زیادی پیش روی مدیران قرار بگیرد . درنتیجه روند پیشرفت را برای آنها بسیار کند و حتی غیر ممکن خواهد کرد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
عدم ثبت شرکت

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.