دسته‌بندی نشده

عوامل موفقیت یک شرکت

عوامل موفقیت یک شرکت ، سالانه شرکت های زیادی در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت می رسد. اما تنها تعداد معدودی از آنها موفق به ادامه حیات می شوند. موفقیت یک شرکت مستلزم عوامل زیادی است

سالانه شرکت های زیادی در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت می رسد. اما تنها تعداد معدودی از آنها موفق به ادامه حیات می شوند. موفقیت یک شرکت مستلزم رعایت چندین توصیه مهم است که عبارتند از:

توجه به عوامل دخیل در شرکت
برای موفقیت و اداره بهتر یک شرکت باید امور مربوط به تجزیه و تحلیل کیفی الگوهای تجاری، مزیت رقابتی، مدیریت و حاکمیت سازمانی یک شرکت به خوبی انجام شود. از جمله امور دخیل در شرکت می توان به مواردی از جمله راه های درآمدزایی شرکت، امور رقابتی شرکت، تصمیم گیرندگان شرکت، نحوه رفتار سهامداران و مدیران شرکت و …. اشاره کرد که مسیر موفقیت شرکت را هموار می کنند. زمانی که اطلاعات شرکت صحیح و دقیق باشد، مدیران می توانند راه های پیش روی خود را بهتر ببینند.

توجه به نقاط غیرملموس در شرکت
مدیران توانا برای اداره بهتر شرکت ابتدا براساس مدل مدیریت استراتژیک (SWOT) به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شرکت می پردازند. این مدل می تواند آنها را نسبت به نقاط غیرملموس شرکت آگاه تر کند. در اداره یک شرکت یا سازمان عوامل کلیدی متعددی دخیل هستند که قابل مشاهده نیستند و به عبارتی غیرملموس هستند. مدل مدیریت استراتژیک راه های شناخت این عوامل را در اختیار مدیران شرکت ها قرار می دهد. با استفاده از این مدل شرکت می تواند رضایت تامین کنندگان سرمایه و مشتریان را جلب کند. در این صورت قیمت سهام شرکت افزایش می یابد و در نتیجه تمامی عوامل دخیل در شرکت از سود حاصل بهره مند می شوند.
جلب رضایتمندی کارمندان
یک شرکت برای اینکه بتواند رضایت کارمندان و پرسنل را جلب کند، لازم است تا ابتدا نیازهای مالی آنها را برآورده کند. به این معنا که تمامی پرسنل ابتدا برای برآورده شدن نیازهای مالی به استخدام شرکت درآورده می شوند و سپس باید به نیازهای روحی و روانی آنها توجه شود. محیط شرکت باید آرام باشد. به طوری که موجب اضطراب و استرس کارکنان نشود. در این صورت پرسنل با رضایت کامل مسئولیت ها و وظایف خود را بر عهده می گیرند. این کار باعث افزایش راندمان کاری شرکت می شود.

رضایتمندی تامین کنندگان سرمایه شرکت
کسانی که در تامین سرمایه شرکت سهیم هستند، باید از عملکرد شرکت رضایت کافی داشته باشند. مدیران شرکت باید نسبت به تامین کنندگان سرمایه شرکت متعهد باشند. این افراد ممکن است از طریق پذیره نویسی در شرکت های سهامی عامل در سرمایه گذاری سهیم شده باشند و یا در ردیف سهامداران در شرکت های سهامی خاص باشند. اگر شرکت نتواند به تعهدات خود در مقابل سرمایه گذاران عمل کنند، مطمئنا پس از مدتی آنها سرمایه خود را از شرکت خارج می کنند که این کار به ضرر ادامه حیات شرکت خواهد بود.

جلب رضایتمندی مشتریان
مشتریان به عنوان خریداران محصولات و خدمات شرکت هستند که نقش اصلی را در افزایش میزان سود شرکت بر عهده دارند. حال تصور کنید هیچ رضایتی از عملکرد شرکت نداشته باشند. در این صورت شرکت با شکست مواجه می شود. اما اگر مدیران شرکت بتوانند از طریق به کارگیری راه حل های جدید و به روز، رضایت مشتریان را جلب کنند، مطمئنا در کار خود موفق خواهند شد. از جمله این راهکارها می توان به مواردی همچون به کارگیری تکنیک های جدید بازاریابی، افزایش کیفیت محصولات، قیمت گذاری متناسب با توان مشتریان، عرضه به موقع محصولات و … اشاره کرد.

توجه به رسالت کاری
شرکت های بزرگ و موفق طبق اصول مشخصی حرکت می کنند که از جمله این اصول می توان به مواردی همچون شناخت و تسلط کافی بر اهداف شرکت، خلاقیت در اداره امور شرکت، رعایت سلسه مراتب و هرم مدیریتی شرکت، توجه به روابط میان مشتریان و کارکنان و همچنین روابط میان کارکنان، داشتن برنامه و اهداف بلند مدت و … اشاره کرد. شرکت هایی که قصد دارند تا به شکل موفقیت آمیز به حیات خود ادامه دهند باید به این امور توجه ویژه داشته باشند.

واکنش سریع نسبت به تغییرات
همه شرکت های تجاری که می خواهند در دنیای رقابتی امروز موفق عمل کنند، باید نسبت به تغییراتی که در پیرامون رخ می دهد، واکنش سریع داشته باشند. انعطاف پذیری بالا یکی از مهمترین ویژگی های مدیران موفق است. در این صورت مدیران می توانند محصولات و خدمات خود را مطابق با میل مشتریان در بازار عرضه کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دسته‌بندی نشده

مطالب مرتبط

تفاوت و تشابه شرکت‎های نسبی و تضامنی