اخرین اخبار

اشتباهات در ثبت شرکت

ثبت شرکت و اشتباهاتی که ممکن است انجام دهیم

گاهی برخی افراد برای ثبت شرکت دچار اشتباهاتی می‎شوند که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به شرکت وارد سازد. دانستن این اشتباهات می‎تواند کسانی که قصد ثبت شرکت دارند را آگاه سازد و از اشتباه مجدد جلوگیری به عمل آورد.

 نکات قابل توجه درباره ثبت شرکت

گاهی برخی افراد برای ثبت شرکت دچار اشتباهاتی می‎شوند که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به شرکت وارد سازد. دانستن این اشتباهات می‎تواند کسانی که قصد ثبت شرکت دارند را آگاه سازد و از اشتباه مجدد جلوگیری به عمل آورد.

 

اشتباهات در ثبت شرکت

 

اشتباهاتی که ممکن است در مورد ثبت شرکت صورت بگیرد

    • نداشتن اطلاعات نسبت به افرادی که به عنوان شریک تجاری انتخاب می‎شوند. این موضوع موجب می‎شود تا  صدمات جبران ناپذیری بر پیکره شرکت وارد شود. برای مثال می‎توان به عدم امکان در انحلال شرکت، سوء استفاده برخی افراد سودجو، عدم امکان تغییرات شرکت و تشکیل جلسه، زیر سوال رفتن اعتبار کل شرکت، عدم امکان خروج فرد سود جو از شرکت به سهولت، امکان بوجود آمدن ورشکستگی  و … اشاره کرد.
    • نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با قانون تجارت و عدم مطالعه قوانین ثبت شرکت موجب می‎شود تا برخی افراد که می‎خواهند شرکت تشکیل دهند، دچار ابهام شوند. برای مثال عدم تمایز میان ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص یا تفاوت بین موسسه و شرکت موجب بروز برخی مشکلات برای شرکتها می‎شود چرا که تصمیم بین مسئولیت محدود و سهامی خاص از تصمیمات اهمیت زیادی دارد. مثال دیگر تبدیل یک شرکت به شرکت دیگر است. همانطور که می‎دانیم تبدیل شرکت مسوولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس امکانپذیر نیست. توصیه ما برای کسانی که قصد ثبت شرکت را دارند مطالعه مکرر قانون تجارت و استفاده از مشاوره در تفهیم بندهای آن و مطالعه کتاب‎ها‎ی حقوقی می‎باشد.
    • یک مورد دیگر از اشتباهاتی که در ثبت شرکت صورت می‎گیرد، عدم آشنایی مدیران با روند ثبت شرکت می‎باشد که موجب دوباره کاری‎ها‎ی مکرر در امور ثبت شرکت می‎شود. که این امر می‎تواند روند کار ثبت را برای چند هفته به تعویق بیندازد.
    •  اهمیت ندادن به سرمایه ثبتی شرکت از جمله مواردی است که گاهی سهامداران و مدیران نسبت به آن بی توجه هستند. به عبارت دیگر بسیاری از شرکتها با حداقل سرمایه یعنی سرمایه ثبتی 100 هزار تومان ثبت می‎شوند که اگر چه این سرمایه سالهاست در قانون تجارت مصطلح شده، اما با تورم و کاهش ارزش ریالی، 100 هزار تومان به هیچ عنوان نمی تواند بعنوان اندوخته یا توان مالی شرکت قلمداد شود. چه بسا شرکتهایی که با این سرمایه ثبت و اقدام به کلاهبرداریهای کلانی در سطح وسیع نموده اند. از سوی دیگر سرمایه ثبتی شرکت یک پارامتر تاثیرگذار در اعتبار شرکت است. به عبارت دیگر، یکی از معیارهای رتبه بندی شرکتها، میزان سرمایه آن نیز بستگی دارد. هر چند که در ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت موسسه سرمایه ثبتی اظهاری است و تنها در شرکتهای سهامی خاص سرمایه غیر اظهاری می‎باشد (سرمایه باید در حسابی بلوکه شود اما باز هم می‎تواند بیانگر توان مالی شرکا باشد). از این رو تعیین سرمایه ثبتی معقول و منطقی برای شروع فعالیت شرکت و ثبت الزامی می‎باشد.
    • یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در ثبت شرکت صورت بگیرد مربوط به مسائل مالیاتی می‎باشد. همزمان با ثبت شرکت و تامین مایجتاج فیزیکی شرکت باید به مسائل مالیاتی شرکت نیز توجه ویژه ای صورت بگیرد. گاهی برخی از افراد از جرایم سنگین مالیاتی شکایت می‎کنند که به علت بی اطلاعی از قوانین، عامل تبعات سنگین مالیاتی برای آنها شده است. اخذ دفاتر پلمپ بصورت سالانه، مالیات 2 در هزار، اظهارنامه مالیاتی سالانه،گزارش ارزش افزوده همگی از مواردی است که در هنگام ثبت شرکت باید به آن توجه ویژه شود.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

شرکتهای هلدینگ
CE چیست ؟