آخرین مقالاتاخرین اخبار

چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه

چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه

احداث نیروگاه

با چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه آشنا شوید ، به منظور توسعه و آبادانی کشور، دولت تلاش کرده است تا خصوصی سازی را گسترش دهد. در این زمینه وزارت نیرو به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه داده است تا با اخذ مجوز نیروگاه برق احداث کنند. احداث نیروگاه تنها با رعایت شرایط مندرج در مجوز امکان پذیر است.

شرایط احداث نیروگاه

برای اخذ مجوز تاسیس نیروگاه باید تمامی استانداردهای فنی رعایت شده باشد. این استانداردها توسط بازرسین وزارت نیرو بررسی می شود و در صورتی که عیب یا نقصی در آنها وجود داشته باشد، متقاضی باید تمامی عیوب را برطرف کند. همچنین وزارت نیرو مشخصات کلی نیروگاه در حال احداث را ثبت می کند. این مشخصات شامل نوع،‌ تعداد واحد، ظرفیت هر واحد، ولتاژ خروجی، سال بهره‌برداری، نحوه اتصال به شبکه، محدوده جغرافیایی و … می باشد. با توجه به این مشخصات، صلاحیت صدور مجوز برای متقاضی مشخص می شود.

چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه

 

برای دریافت مجوز وزارت نیرو به منظور احداث نیروگاه ، متقاضیان باید واجد شرایط زیر باشند :

    • تمامی متقاضیان باید اطلاعات و مدارک مربوط به توانایی اجرایی، مدیریتی و مالی خود را به منظور بررسی به سازمان توانیر ارائه دهند.
    • سازمان توانیر با توجه به پتانسیل و توانمندی متقاضیان، اسناد آنها را بررسی و پیشنهاد دعوت به همکاری و احداث نیروگاه را اعلام می کند. با ارزیابی هایی که صورت می گیرد، پیشنهاد صدور مجوز برای وزارت نیرو ارسال می شود.
    • در سازمان توانیر گزارشات مربوط به نحوه بررسی درخواست متقاضیانی که رد صلاحیت شده اند، به وزارت نیرو ارسال می شود.
    • سازمان توانیر برای دعوت از متقاضیان به منظور همکاری و احداث نیروگاه، از طریق رسانه های عمومی عمل می کند.
    • متقاضیان موظفند تا درخواست خود را در فرم های مربوطه ذکر کنند. همچنین باید طرح توجیهی فنی، اقتصادی و زیست محیطی را آماده کنند و به سازمان توانیر ارائه دهند. این سازمان نیز موظف است تا طرح های توجیهی را به دقت بررسی کند. در صورتی که احداث نیروگاه به محیط زیست آسیب می رساند و یا از نظر اقتصادی، مقرون به صرف نیست، طرح رد می شود. در غیر اینصورت مراتب را به وزارت نیرو اعلام می کند.

 

مدت اعتبار مجوز احداث نیروگاه

    • مجوزی که برای احداث نیروگاه صادر می شود، مدت اعتبار دارد که در پروانه آن ذکر می شود. مدت زمان اعتبار نیروگاه با توجه به مشخصات آن تعیین می شود. متقاضی باید مطابق با زمان اعلام شده برای احداث نیروگاه اقدام کند و بهره برداری نیز قبل از اتمام مدت اعتبار باشد. پس از اینکه مدت اعتبار به اتمام رسید، متقاضی می تواند مجدد با طی کردن مراحل اداری، آن را تمدید کند.
    • سازمان توانیر موظف است تا با تاکید بر رعایت برنامه زمانی احداث نیروگاه، نیروی مورد نیاز برق را تامین کند و در عین حال بر کار سرمایه گذار نیز نظارت داشته باشد.
    • اگر در زمان احداث نیروگاه تاخیری صورت بگیرد، سازمان توانیر گزارشی حاوی شرایط شبکه،‌ علل تاخیر و میزان اطمینان از اتمام کار، گزارش توجیهی و پیشنهاد لازم را به وزارت نیرو اعلام می کند. وزارت نیرو موظف است تا با بررسی گزارش واصله، در مجوز متقاضی تجدید نظر و آن را تمدید یا لغو کند.

 

اخذ مجوز بهره‌برداری نیروگاه

    • پس از اینکه مجوز احداث نیروگاه صادر شد، باید برق آن تامین شود تا سرمایه گذار بتواند از نیروگاه خود بهره برداری کند. در این رابطه وزارت نیرو برای متقاضیان یک شرکت فروش نیروی برق نیز تعیین می کند که این شرکت در چارچوب مجوز، با سرمایه گذار قرارداد منعقد می کند. خرید برق با توجه به شرایط مندرج در مجوز نیروگاه صورت می گیرد که شامل زمان بهره‌برداری، ظرفیت، انرژی، ساعات تولید، قابلیت دسترسی و بهای نیروی برق می باشد.
    • همچنین وزارت نیرو به سرمایه گذار امکان استفاده از محیط زیست، تامین سوخت و تامین آب را می دهد که برای این کار مجوزات لازم جهت استفاده سرمایه گذار از منابع لازم را صادر می کند.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
آخرین مقالات, اخرین اخبار

مطالب مرتبط

چگونگی اخذ مجوز چاپ و نشر
مقایسه شرکت مدنی و تجاری در حقوق ایران