اخرین اخبار

آشنایی با سهام و جزییات آن

آشنایی با سهام و جزییات آن

آشنایی با سهام بسیار سودمند است. سهام به بخشی از سرمایه شرکت گفته می‎شود که توسط سهامداران تامین می‎گردد و میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی را تعیین می‌نماید. سهام از نظر شیوه تامین، به دو نوع عام و خاص تقسیم می‎شود.

سهام

سهام به بخشی از سرمایه شرکت گفته می‎شود که توسط سهامداران تامین می‎گردد و میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی را تعیین می‌نماید. سهام از نظر شیوه تامین، به دو نوع عام و خاص تقسیم می‎شود. در روش سهامی عام، 20 درصد از کل سرمایه شرکت از طریق توافق موسسین برای خود ایشان تعیین و مازاد سرمایه نیز همراه با اعلام تعداد سهامی که اشخاص حق خرید آن را دارند، در طرح اعلامیه پذیره نویسی ذکر و برای اطلاع عموم منتشر می‎گردد. سهامی خاص زمانی صورت می‎گیرد که سرمایه شرکت از طریق شرکا تامین شود.

 

نوع دیگری از تقسیم بندی سهام

تقسیم بندی سهام از نظر مشخصات و دارنده آن به دو نوع سهام بانام و بی نام دسته بندی می‎شود :

1- سهام با نام

اگر در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهام ذکر شود، سهام بانام نامیده می‎شود. براساس ماده۴۰ قانون تجارت، جابه‎جایی و واگذاری سهام در شرکتهای سهامی باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود و واگذار کننده یا وکیل یا نماینده قانونی او موظف است تا انتقال را در دفتر مزبور امضاء نماید. صاحبان سهام بانام در شرکت‌های سهامی عام حتی بدون موافقت مدیران شرکت می‎توانند سهام خود را به دیگران انتقال دهند. این در حالی است که در شرکت‌های سهامی خاص ممکن است جابجایی و واگذاری سهام تابع شرایط خاص مندرج در اساسنامه و یا با کسب اجازه از هیئت مدیره باشد.

 

2- سهام بی نام

در صورتی که در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم ذکر نشود، سهام بی نام نامیده می‎شود که  به شکل سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن خواهد بود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. برای واگذاری و یا جابجایی سهام بی‌نام، نیاز به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نخواهد بود.

 

سهام

 

حکم قانون برای انتقال و ثبت سهام

صاحبان سهام اعم از سهام بانام یا بی نام باید در مجامع عمومی مورد تشخیص قرار بگیرند تا هویت آنها احراز گردد. این امر به منظور بهره مندی از مزایای سود سهام  صورت می‎گیرد. همچنین ارائه اسامی و مشخصات سهامداران به حوزه‌های مالیاتی مربوطه همراه با اظهارنامه مالیاتی شرکت، الزامی می‎باشد.

سهامداران موظفند تا قبل از تشکیل مجمع به شرکت مراجعه، ورقه حضور در مجمع را اخذ نمایند و در روز مجمع اطلاعاتی هویتی کامل خود را به همراه با آدرس، تعداد سهام و تعداد رای در ورقه حضور و غیابی که به منظور تشخیص هویت سهامداران و تعیین حدنصاب قانونی برای تشکیل مجمع ترتیب داده می‎شود، به ثبت برسانند. سهامدارانی که از این طریق در ردیف سهامداران شرکت محسوب شوند، به آنها ورقه سهم تعلق می‎گیرد و در نتیجه از مزایای آن بهره‌مند می‎شوند. در صورتی که سهامدار با پرداخت مالیات، سهام خود را واگذار نماید، ۱۰ درصد از ارزش اسمی سهام اخذ و مفاصا حساب مالیاتی حقوق سهام و به شخص دیگری انتقال می‎یابد. همچنین واگذاری و نقل و انتقالات سهام باید در  دفاتر سهام شرکت ثبت گردد.

 

حکم قانون در صورت مفقود شدن سهام بی نام

از آنجا که سهام بانام تنها برای دارنده آن و با ارائه مدارک هویتی قابل استفاده و بهره برداری می‎باشد، لذا در صورت مفقود یا سرقت، با مشکل مواجه نمی شود، اما شرایط در رابطه با سهام بی نام متفاوت است. مطابق با ماده 320 تا 334 قانون تجارت، تمامی دارندگان اسناد در وجه حامل مالک و برای مطالبه وجه آن محقق محسوب می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

در صورت مفقود شدن اوراق سهام بی‌نام، ذینفع باید از طریق اقامه دعوی در دادگاه، سند بطلان سهام بی نام را درخواست نماید و اقدامات تامینی و پیشگیرانه به منظور عدم پرداخت امتیاز سهم مزبور را به اشخاص ثالث مطالبه کند. دادگاه نیز با توجه به مدارک واصله و بررسی شرایط، در صورتی که ادعای ذینفع یا شاکی را درست تشخیص بدهد، حکم اعلان از طریق روزنامه را برای دارنده سهم بی نام مجهول صادر می‎کند. پس از این امر، حکم دادگاه باید سه مرتبه در روزنامه رسمی منتشر و پس از گذشت سه سال، چنانچه ابراز کننده سهم محکوم و یا اصولا سندی به دادگاه ابراز نکند، دادگاه حکم بر بطلان سهام بی نام را صادر میکند. در این شرایط ذینفع می‎تواند مجددا حق درخواست سهم بی نام جدید را از شرکت مطالبه نماید.

 

سهام ممتاز

موسسان یک شرکت می‎توانند با توجه به تخصص، اعتبار و موقعیت آنان، برای خود و یا اشخاص ثالث سهام ممتاز یا ویژه‌ای را در نظر بگیرند. به عنوان مثال در صورتی که موسسان، مجموعه کل سهام شرکت را به 3000  سهم تقسیم کنند، می‌توانند بر حسب صلاحدید، سه عضو از ۵ عضو هیات مدیره شرکت را از شماره ۱ تا ۷۰۰ به عنوان صاحبان سهام  انتخاب کنند که حق رای بیشتری به آنان تعلق می‎گیرد و در عین حال می‎توانند سود سهام بیشتری را نصیب خود نمایند.

همچنین شما میتوانید با ثبت انواع سهام در این پست ما آشنا شوید

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اخرین اخبار

مطالب مرتبط

اوراق قرضه
ارکان تصمیم گیری در شرکتهای تعاونی