کد فراگیر

کد فراگیر در ثبت شرکت

آشنایی با کد فراگیر می‌تواند برای اتباع و افراد خارجی که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند، حائز اهمیت باشد. این گروه برای آنکه برای آن که بتوانند راحت­تر در ایران به انجام فعالیت­ های کاری و اقتصادی بپردازند، باید حتما نسبت به دریافت این کد اقدام کنند. درواقع کد فراگیر همانند یک کد ملی برای تبعه های خارجی در داخل کشور می‌باشد. درواقع در ایران سامانه مخصوصی برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده که آنها با ثبت نام در این سامانه، کد و یا شناسه اختصاصی مخصوص به خود را دریافت می‌کنند.

اهمیت این کد درست همانند اهمیت کد ملی برای ایرانیان است. اگر به عنوان یک تبعه در داخل ایران زندگی کرده و درحال فعالیت هستید، باید در اسرع وقت کد فراگیر مخصوص خود را از طریق سامانه ­های مربوطه اخذ نمایید. این کد 9 رقم بوده و تاثیر چشمگیری در سرعت انجام فرایندهای حقوقی و اقتصادی افراد خارجی در ایران دارد. چراکه کدفراگیر به نوعی نشان دهندۀ هویت و شخصیت فرد تبعه در ایران است و با وجود آن مراکز قانونی کشور هماهنگی لازم را برای انجام درخواست به عمل می آورند.

از جمله مهمترین کاربردهای این کد در فرایند ثبت شرکت است و بدون وجود آن، فرد تبعه متقاضی نمی‌تواند در داخل ایران شرکتی را به ثبت برساند. بر این اساس اگر یک فرد خارجی هستید و می‌خواهید بدون دردسر در ایران به فعالیت های کاری خود بپردازید، باید این کد را دریافت نمایید.

اخذ کد فراگیر

کد فراگیر را میتوان هم برای فرد حقوقی و هم برای فرد حقیقی دریافت نمود. یعنی شما میتوانید این کد را برای شخص خودتان دریافت کنید و یا اینکه برای شرکتی که قصد گسترش آنرا در ایران دارید، اخذ نمایید. بر این اساس پیش از آنکه نسبت به دریافت آن اقدام کنید، باید ابتدا نوع متقاضی دریافت کد را مشخص نمایید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه مدارک و مراحل هرکدام از آنها با یکدیگر متفاوت بوده و در صورت اشتباه در آن باعث طولانی‌تر شدن پروسه دریافت کد می‌گردد.

علاوه بر پروسه دریافت کد، اگر شما متقاضی ثبت شرکت در ایران و یا هر نوع فعالیت تجاری و اقتصادی باشید، این فرایندها نیز باتوجه به آنکه در دنباله اخذ کد فراگیر قرار می‌گیرند، عقب‌تر می‌افتند. ایران به دلیل داشتن منابع فراوان و نیروی کار هوشمند و قوی، همواره یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که مورد توجه تجّار و بازرگانان دنیا جهت ثبت شرکت قرار می‌گیرد. در مقالات بعدی به مزایای ثبت شرکت اتباع در داخل ایران می‌پردازیم.

مدارک لازم برای اخذ کدهای فراگیر اشخاص حقیقی

افرادی که به سن قانونی رسیده باشند، (یعنی 18 سال را تمام کرده باشند) برای دریافت کد های فراگیر باید دو مدرک مهم را همراه خود داشته باشند:

  1. عکس پرسنلی جدید
  2. پاسپورت

تنها در صورت داشتن و ارائه این دو مدرک به شما کدهای فراگیر حقیقی اطلاق خواهد گرفت در غیر این صورت درخواست شما رد شده و باید نقضیات مدارک را پیش از درخواست مجدد برطرف کنید. اگر متقاضی کمتر از سن قانونی (18 سال تمام) بود، وجود مدارک اصلی پدر، مادر و حتی قیم او نیاز است.

مدارک شرکت ­ها و اشخاص حقوقی

برخلاف مدارک اشخاص حقیقی که خیلی کم و مختصر بود، مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر برای اشخاص حقوقی اینچنین نیست. دقت داشته باشید که این کد برای شخص خود شما نیست بلکه برای شرکت و یا یک مرکز تجاری است. مدارکی که برای تهیه کدهای فراگیر اشخاص حقوقی مورد نیاز هستند به شرح زیر می‌باشند:

  • آگهی تاسیس کارخانه خارجی مورد نظر
  • نام کامل شرکت به دو زبان زنده­ی دنیا (یعنی علاوه بر ارائه نام شرکت به فارسی، نام آن را به انگلیسی هم باید درج کنید)
  • کد ثبت شرکت در سامانه جامع شخصیت­های حقوقی کشور
  • شرح فعالیت شرکت (نوع فعالیت شرکت مورد نظر (فعالیت تجاری، اداری، تجاری یا بازرگانی))
  • کد پستی (وجود کد پستی معتبر و دقیق برای در ارسال نامه ­ها و مدارک اداری و حتی دریافت تاییدیه­ های تجاری الزامی است)
  • نوع خدمات ارائه شده توسط شرکت (مشخص کردن نوع خدمات یا محصولات توسط شرکت مورد نظر)
  • آدرس دقیق محل تاسیس شرکت با جزئیات 

وجود تمام مدارک ذکر شده در بالا برای اخذ کدهای فراگیر مراکز تجاری و شخصیت ­های حقوقی جزو الزامات است. درصورت کم بود و یا نقص در هرکدام از آنها، تقاضای شما رد شده و باید مجدداً پس از برطرف کردن مشکل برای دریافت کد اقدام نمایید. در نتیجه حتماً در اسرع وقت نسبت به تهیه به موقع و ارائه مدارک ذکر شده به سازمان­ های مربوطه اقدام کنید. آمادگی سریع­تر مدارک مورد نیاز، می‌تواند روند ارائه این کد را سریع­تر کند. 

5/5 - (1 امتیاز)
کد فراگیر

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.