انحلال شرکت

انحلال شرکت

انحلال شرکت از جمله تصمیماتی است که امروزه بسیار اتفاق می‌افتد. این موضوع تنها برای شرکت های خاصی نیست؛ بلکه انواع شرکت های تجاری و غیر تجاری بنابر دلایل خاصی تصمیم بر منحل کردن شرکت می‌گیرند. خصوصا در شرایط کنونی که بخاطر ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاند و توان ادامه فعالیت ندارند، این موضوع بسیار رواج یافته است. همچنین شرایط اقتصادی کشور و نوسانات ارز نیز بی تاثیر نیست.

به طور کلی، درصورتی که شرکت قادر به ادامه فعالیت نباشند، به این فرآیند منحل شدن شرکت می‌گویند. پس از منحل شدن شرکت، باید تمامی امور ناقص آن تکمیل شده و بدهی ها و قروض آن تکمیل گردند. همچنین تمامی دارایی های نقدی و غیر نقدی شرکت بعد از تصفیه و پرداخت کامل بدهی های ۀن، میان سهامداران و ذی نفعان شرکت تقسیم می‌شود.

دلایل انحلال شرکت

دلایلی نظیر ورشکستی شرکت، نرسیدن به اهداف تعیین شده، گذشت زمان تاریخ انقضاء شرکت، فوت یکی از شرکا درصورت قید در اساسنامه و … باعث انحلال شرکت می‌شوند. برخی از این موارد به صورت اختیاری رخ می‌دهند، اما برخی دیگر از روی اجبار باعث منحل شدن شرکت می‌شوند.

دلایل اجباری منحل شدن شرکت

انجام گرفتن موضوع فعالیت شرکت:

افراد به منظور دستیابی به یکسری اهداف و موفقیت ها اقدام به تاسیس و ثبت شرکت می‌نمایند. در برخی از شرکت ها هنگامی که به این اهداف دست پیدا کنند، ماموریت آن به پایان رسیده و منحل می‌شود. البته این موضوع به نوعی به فعالیت شرکت وابسته است. برای مثال، شرکت هایی که با هدف استخراج معدن آغاز به فعالیت نمودند، پس از تکمیل فرآیند استخراج معدن، شرکت خود را متوقف می‌کنند.

انقضاء فعالیت شرکت:

هنگامی که شما اقدام به تاسیس شرکت خود می‌نمایید، در اساسنامه آن نیز باید زمان توقف فعالیت شرکت نیز مشخص شود. بعد از این تاریخ درصورتی که نسبت به تمدید آن اقدام نشود، شرکت منحل شده و باید فعالیت های آن متوقف شود.

ورشکستگی و وجود بدهی های فراوان در شرکت:

همانطور که ابتدای متن نیز اشاره شد، شرایط اقتصادی و نوسانات ارز بر فعالیت بسیاری از شرکت ها تاثیر زیادی دارد که موجب برشکستگی برخی از آنها و انحلال شرکت شده است. درواقع در این حالت شرکا و سهامداران نمی‌توانند سرمایه مورد نیاز شرکت را تامین کنند. به همین منظور مدیران کسب و کار برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و افزایش بدهی، اعلام برشکستگی می‌کنند.

کاهش شرکای شرکت:

درصورتی که همه شرکا از شرکت خارج شوند و تنها یک نفر از آنها باقی بماند، شرکت منحل خواهد شد. در این حالت به صورت اتوماتیک فعالیت شرکت باید متوقف شود.

دلایل اختیاری منحل شدن شرکت

دلایل اختیاری کاملا توافقی بوده و میتواند به دلایل مختلفی صورت گیرد. در این حالت طی تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت و انتخاب مدیر تصفیه توسط مجمع عمومی فوق العاده، رسما اعلام شده و به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود. سپس در روزنامه رسمی آگهی انحلال شرکت چاپ و منتشر می‌شود تا تمام افراد ذی صلاح از منحل شدن شرکت مطلع شوند. توجه فرمایید که تا زمانی که آگهی منحل شدن شرکت در روزنامه رسمی به چاب نرسد، شرکت میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آثار انحلال یک شرکت

پس از آنکه انحلال شرکت به صورت رسمی، تمام اموال معقول و غیر معقول شرکت به صورت معلق خواهد شد تا برای پرداخت بدهی تکلیف آنها میشخص گردد. پس از آن طبق سرمایه و سهامی که از شرکا دارند این اموال میان آن ها تقسیم می شود. در هنگام منحل شدن شرکت، سمت کاری تمام شرکا سلب شده و تنها مدیر تصفیه باقی خواهد ماند. سهامداران و مدیران تنها می توانند در این مسیر به او کمک کنند و نمی‌توانند فعالیت اجرایی انجام دهند.

مدیران تصفیه باید تمام امور را به گونه ای تخصص دارد ساماندهی کند. برای این منظور، وی به محض شروع فعالیت، باید دفاتر و اسناد شرکت را بررسی کند تا بتوانند بدهی و حساب های شرکت را محاسبه نماید. همچنین اتمام فعالیت های جاری شرکت، اجرای تعهدات شرکت نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی و تقسیم دارائی شرکت از دیگر وظایف او می‌باشد.

تنها فعالیتی که شرکت پس از انحلال باید ادامه دهد، انجام پروژه هایی است که در دست انجام بوده و هنوز تمام نشده‌اند. چراکه شرکت نسبت به پروژه هایی که پذیرفته متعهد است و باید تا پایان عملیات وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد. در هنگام منحل شدن شرکت، طلبکاران دچار نگرانی شده و ممکن است برای پیگیری مطالبات خود به شرکت و به مدیر تصفیه مراجعه کنند تا بتوانند احقاق حق کنند.

مدارک لازم برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

  • صورتجلسه انحلال شرکت مسئولیت محدود (دارای امضای تمام اعضا و مدیر تصفیه)
  • کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه (اگر جز شرکا نیست)
  • اصل آخرین روزنامه رسمی
  • اصل دعوت نامه از شرکا برای شرکت در مجمع فوق العاده

لازم به ذکر است، در صورتی که یکی از شرکا که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را دارد، تصمیم به انحلال شرکت بگیرد، دیگر موافقت مابقی شرکا ضرورت ندارد.

مدارک لازم برای انحلال شرکت سهامی خاص

  • تنظیم صورتجلسه انحلال (حتماً باید دارای امضای تمام اعضا و مدیر تصفیه باشد)
  • کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه (اگر جز شرکا نیست)
  • اصل آخرین روزنامه رسمی 
  • اصل آگهی منتشر شده در روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر دعوت از شرکا برای شرکت در مجمع فوق العاده
4.6/5 - (5 امتیاز)
انحلال شرکت

مطالب مرتبط

فرایند انحلال شرکت با مسئولیت محدود