ثبت انواع برند

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

امروزه ثبت برند فروشگاه اینترنتی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. خصوصا بواسطه شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا، افراد بیشتر تمایل دارند خریدهای خود را در خانه و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی اجام دهند تا اینکه وارد محیط آلوده‌ی بیرون شوند. به همین منظور بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را در فضای اینترنت تشکیل دادند و برخی دیگر نیز که از قبل دارای فروشگاه اینترنتی بوده‌اند، برای جایگاه بهتر آن و ارائه خدمات با کیفیت‌تر به مشتریان، همراه در تلاش می‌باشند.

اما مسئله مهمی که در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی وجو دارد، بحث اعتماد و اطمینان سازی است. در خرید حضوری، مشتری جنس و نوع کالا را از نزدیک می‌بیند و همان موقع که مبلغ کالا را با فروشنده حساب می‌کند، کالا را نیز دریافت می‌کند. ولی در خرید و فروش اینترنتی شرایط بدین صورت نیست؛ کاربر همواره از خود می‌پرسد: اگر سفارشی را ثبت کنم و محصول کیفیت مورد نظر را نداشته باشد باید چه کنم؟، اگر پول را واریز کنم و محصولی درکار نباشد چه؟ و … .

متاسفانه در سطح اینترنت، دلالان و کلاهبردارانی وجود دارند که خود را به عنوان فعال اقتصادی و فروشنده اینترنتی معرفی می‌کند، و در آخر با عدم ارسال کالا یا ارسال کالای تقلبی و بی کیفیت، مسبب این بی‌اعتمادی می‌شوند.

از جمله راه‌هایی که باعث جلب توجه اعتماد کاربر در این حیطه فعالیتی می‌شود، ثبت برند فروشگاه اینترنتی است. درواقع زمانی که شما برند مورد نظر خود را ثبت می‌کنید تمام فعالیت‌ها و محصولات شما جنبه قانونی گرفته و قابل پیگیری می‌باشند. کاربران شما باید با نام برند تجاری شما آشنا شوند تا در خریدهای بعدی به راحتی بتوانند فروشگاه اینترنتی شما را از دیگر سایرین تشخیص دهند. ثبت برند فروشگاه اینترنتی ملزم به دریافت مجوز فعالیت می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مجوز فعالیت برای فروشگاه اینترنتی

برای فعالیت در زمینه فروشگاه اینترنتی باید مجوز الکترونیکی دریافت کنید. این مجوز به دو صورت عمومی و اختصاصی ارائه می‌شود.

۱. مجوز عمومی برای فروشگاه اینترنتی:

هر سایت داخل کشوری که تصمیم داشته باشد در زمینه فروشگاه اینترنتی فعالیت کند باید مجوز عمومی یا همان نماد الکترونیک (اینماد) را دریافت کند. این نماد باید در صفحه سایت و در دید کاربر قرار داشته باشد، تا کاربر از اعتماد یا عدم اعتماد به سایت مربوطه مشخص شود. نماد الکترونیکی در واقع بیانگر نظارت نهادهای مسئول بر فروشگاه اینترنتی می‌باشد. برای دریافت این مجوز مرتبه‌های زیر وجود دارد:

  1. دریافت نماد موقت. برای این منظور تمام جزئیات فروشگاه اینترنتی توسط سازمان مربوطه بررسی می‌شود.
  2. دریافت نماد یک ستاره دائم. این نماد بیانگر واجد الشرایط و صلاحیت فروشگاه اینترنتی برای شروع کار در بستر اینترنت می‌باشد.
  3. دریافت نماد دو ستاره دائم. این نماد باعث می‌شود تا بتوانید از درگاه امن برای پرداخت اینترنتی در سایتتان استفاده کنید.

قابل ذکر است هر چه صلاحیت فروشگاه اینترنتی بالاتر باشد وضعیت اینماد نیز بهتر است.

۲. مجوز اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی:

برای دریافت این مجوز باید به سازمان مربوط به صنف خود مراجعه کنید. درواقع مجوز اختصاصی با توجه به فعالیت و نوع فروشگاه اینترنتی شما مشخص می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

پس از دریافت مجوز، حال می‌توان اقدام به ثبت برند فروشگاه اینترنتی خود نمود. با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن شخص متقاضی، ثبت برند به دو صورت انجام می‌گیرد. منظور از شخص حقیقی یک شخص است که مالک برند می‌باشد؛ در این جا شراکت میان دو نفر را هم می توان مثال زد. منظور از شخص حقوقی، یک شخص با یک شرکت، موسسه یا هر جایی که در قالب یک مجموعه قانونی مشغول به کار است، می‌باشد.

در ادامه به مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی و حقوقی ثبت برند فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم:

مدارک لازم برای شخص حقیقی

  • تصویر مدارک هویتی
  • تصویر برند تجاری مورد نظر (لوگو یا نام)
  • تصویر مجوز (های) فعالیت (برای فروشگاه اینترنتی داشتن اینماد ضروری است.)
  • گواهی نامه امضا از دفترخانه اسناد رسمی برای امور ثبت در سامانه
  • ارائه لیست خدمات و کالاهای مورد نظر
  • نشانی اقامتگاه و آدرس پست الکترونیکی معتبر

مدارک لازم برای شخص حقوقی

  • تصویر مدارک هویتی
  • تصویر مجوز (های) فعالیت (برای فروشگاه اینترنتی داشتن اینماد ضروری است.)
  • گواهی امضا مدیر عامل شرکت
  • اساسنامه شرکت
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
ثبت انواع برند

مطالب مرتبط

ثبت برند آرایشی بهداشتی
ثبت برند مبلمان اداری